W sklepach odzież coraz gorszej jakości
Pogarsza się jakość i oznakowanie sprzedawanych ubrań - wynika z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że zakwestionowano jedną trzecią sprawdzonych produktów. Wiele zastrzeżeń dotyczyło nieprawdziwych informacji o składzie odzieży.
2017-12-08, 17:00
Posłuchaj
Inspektorzy sprawdzili ponad 360-ciu przedsiębiorców: producentów, importerów, hurtownie i sklepy. Jak mówi mówi Dariusz Łomowski z departamentu inspekcji handlowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów okazało się, że uchybień było więcej niż rok wcześniej, gdy zakwestionowano 26,5 procent sprawdzanych towarów.
- Gorzej jest w szczególności jeśli chodzi o oznakowanie. Na przykład, w męskiej koszuli, która powinna się składać z 65 procent z bawełny, a w pozostałej części z poliestru okazało się, że jest odwrotnie - dodaje.
Zdaniem Joanny Szabuńko z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie pogarszająca się jakość ubrań to efekt zjawiska fast fashion, czyli szybkiej mody. Obecnie mamy już nie tylko sezonowe kolekcje, ale producenci ubrań wypuszczają wiele różnych kolekcji w ciągu roku. Z tego powodu fabryki pracują na okrągło, a pracownicy są pod stałą presją czasu, na czym siłą rzeczy traci jakość ubrań.
Sprawdzajmy metki i etykiety
Dlatego kupujmy odpowiedzialnie, zgodnie z zasadą: myśl więcej kupuj mniej. Warto też dowiedzieć się w jaki sposób dany produkt został wyprodukowany i gdzie. Agnieszka Majchrzak z UOKiK-u radzi, by dokładnie sprawdzać etykiety, opakowania i metki, ale też same ubrania, które kupujemy. Warto się przekonać na przykład, czy nie brakuje w nich guzików, czy na metkach nie ma sprzecznych informacji i czy wszystkie suwaki i zamki działają. To ważne, bo na przykład jeśli kupujemy produkt przeceniony z powodu jakiejś wady, to nawet jeżeli jej nie widzimy a odkryjemy ją później, to nie będziemy mieli podstaw do reklamacji. Agnieszka Majchrzak wskazuje jednocześnie, że jeśli kupimy produkt w normalnej cenie, a potem pojawi się w nim wada (na przykład koszula zbiegnie się po praniu), to taką podstawę do reklamacji będziemy mieli.
Nieuczciwi handlarze ukarani
Inspekcja Handlowa po przeprowadzonych kontrolach nałożyła siedem mandatów karnych, przedstawiła 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłała 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców. Najwięcej, bo ponad połowę nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych spoza Unii Europejskiej.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Elżbieta Szczerbak, md