Prawo telekomunikacyjne: niechciane usługi SMS będzie można zablokować

Koniec z naciąganiem na SMSy premium. Niechciane usługi SMS będzie można łatwo zablokować, a domyślna blokada uchroni nas przed rachunkiem - również PREMIUM. Takie są założenia ustawy, która wejdzie w życie za pół roku. To najwyższy czas - bo lista pokrzywdzonych jest długa.

2018-05-24, 17:15

Prawo telekomunikacyjne: niechciane usługi SMS będzie można zablokować
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Ustawa zmieniająca prawo telekomunikacyjne - wejdzie w życie za 6 miesięcy. Daje ona możliwość zablokowania niechcianych smsów/ Marcin Jagiełowicz, Naczelna Redakcja Gospdoarcza
+
Dodaj do playlisty

To właśnie do Urzędu Komunikacji Elektronicznej trafiają skargi pokrzywdzonych przez firmy przysyłające tzw. SMSy premium. Historie prawie zawsze są takie same -  kilkaset, czy nawet kilka tysięcy złotych na rachunku więcej.

- O takiej premii pokrzywdzeni najczęściej dowiadują się na koniec miesiąca - mówi Łukasz Puchała z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. 

Tylko w zeszłym roku do UKE trafiło  ponad 700 skarg

 - Podjęliśmy ponad 300 interwencji, skarg. Natomiast samych zgłoszeń, które nie zawsze były interwencjami było ponad 700 - dodaje.  

Stąd pomysł by ułatwić blokowanie tego typu usług i wprowadzić domyślną blokadę. Powyżej 35 zł - firma będzie musiała uzyskać zgodę od właściciela numeru. Resort deklaruje, że nie chce wylewać dziecka z kąpielą, bo z SMSów premieum korzystają też organizacje charytatywne - mówi Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji. 

REKLAMA

- Progiem domyślnym, jeśli ktoś nie zastrzeże u swojego operatora, że nie chce w ogóle korzystać z tego typu usług będzie 35 złotych. Gdy ten próg zostanie przekroczony usługi będą automatycznie wstrzymywane. Ale jeśli ktoś będzie chciał przy pomocy smsów przekazać większe pieniądze na cele charytatywne będzie musiał wyraźnie powiedzieć, że chce z takich usług korzystać - dodaje Karol Manys.  

Kara za łamanie nowych przepisów to nawet 3 procent przychodu firmy za poprzedni rok. 

Karol Manys wyjaśnia, że przepisy maja dać klientom większą ochronę. Chodzi o to żeby nie dochodziło do sytuacji, że ktoś z rachunku telefonicznego dowiaduje się o tym, że korzysta z wysokopłatnych usług. 

Ustawa zmieniająca prawo telekomunikacyjne - wejdzie w życie za 6 miesięcy. 

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Marcin Jagiełowicz, kw 

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej