Nowoczesny handel - jaki jest, a jaki będzie? Raport PwC
Rozwój nowoczesnych technologii spowodował prawdziwą rewolucje w zwyczajach zakupowych Polaków. 17 procent przynajmniej raz w tygodniu dokonuje zakupów za pomocą smartfona, około 40 procent opłaca codzienne zakupy używając płatności mobilnych - podaje raport firmy doradczej PwC "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu".
2018-06-14, 13:09
Posłuchaj
Zmieniają się również oczekiwania konsumentów, zwłaszcza tych najmłodszych. Jak mówi Marta Marczak z PwC, ludzie coraz częściej nie chcą rzeczy posiadać, ale ich używać i je współdzielić. Dodaje, że zmienił się system wartości - jego podstawą jest stwierdzenie, że ważne jest to, czego doświadczasz, a nie co posiadasz. Szybciej zmieniają się także ludzie potrzeby, dlatego chęć posiadania czegoś na zawsze jest mniejsza.
Michał Kreczmar z PwC wskazuje, że w przypadku takich rzeczy jak filmy czy książki, w dzisiejszym świecie przestaje już być ważne to, czy posiadamy je fizycznie w domu. Liczy się to, że mamy do nich dostęp w danej chwili, a to umożliwiają technologia i nowe narzędzia.
Wzajemna ocena
Druga rzecz to kwestia zaufania do pewnych modeli biznesowych. Krzysztof Badowski, partner w PwC zwraca uwagę, że firma, dając dostęp do pewnych treści i usług, często wprowadza także mechanizmy kontrolne. Tak jest na przykład w Uberze - my oceniamy kierowcę, ale jednocześnie on może ocenić nas.
Nie tylko e-commerce
Przyszłość handlu raczej nie wiąże się tylko z mobilnością i internetem. Krzysztof Badowski zwraca uwagę, że giganci e-commerce, jak Amazon czy Alibaba, już teraz inwestują spore środki w sklepy stacjonarne. Jego zdaniem w przyszłości handel będzie zatem stanowił połączenie działalności w sieci, jak i tej tradycyjnej.
Z drugiej strony, jak podkreśla Michał Kreczmar, do handlu coraz szerzej wkraczają sztuczna inteligencja i drony. Dzięki temu preferencje handlowe mają być precyzyjniej dopasowywane do konsumenta, a towar ma trafiać do niego szybciej.
REKLAMA
Co ciekawe, 17 procent polskich ankietowanych zadeklarowało, że zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę przez nie każdego produktu. 26 procent zgodziłoby się pod warunkiem, że towar nie byłby zbyt drogi.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md
REKLAMA