Trzy wielkie projekty infrastrukturalne: CPK, Via Carpatia, cyfrowa łączność PKP
O trzech wielkich projektach infrastrukturalnych – budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, Via Carpatii i cyfrowej łączności dla kolei, mówiono podczas VI Kongresu Infrastruktury Polskiej. Jak podkreślano, to nie tylko wielkie wyzwania budowlane, ale i logistyczne, które będą się musiały zmierzyć z problemami na rynku pracy, mającymi wpływ na ich finansowanie.
2018-06-14, 17:16
Jak ocenia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, najważniejsze prowadzone obecnie projekty infrastrukturalne w Polsce to budowa cyfrowego systemu łączności dla kolei, Centralnego Portu Komunikacyjneo i Via Carpatii.
System GSM-R wzdłuż 13,6 tys. km linii kolejowych za 2 mld zł
"Z całą pewnością bardzo ważną inwestycją rozpoczynającą się w tym roku będzie cyfrowa łączność dla kolei GSM-R. W sposób bezpośredni będzie wpływać na poziom bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej" - powiedział Bittel w czwartek podczas debaty otwierającej VI Kongres Infrastruktury Polskiej.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały pod koniec marca umowę o wartości ponad 2 mld zł na budowę systemu łączności cyfrowej dla kolejnictwa - GSM-R. Dzięki temu, w ciągu pięciu lat system ten zostanie zainstalowany na 13 tys. 600 km linii kolejowych w Polsce.
GSM-R (GSM for Railways) jest systemem łączności cyfrowej opartym na standardzie GSM, który został zaprojektowany w celu zapewnienia komunikacji w transporcie kolejowym. Umożliwia transmisję głosową, potrzebną do prowadzenia ruchu oraz transmisję danych dla potrzeb np. Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS poziom 2.
W system GSM-R zostało wyposażonych już ok. 1,6 tys. km linii, w tym odcinki linii E-30 Bielawa Dolna – Opole, linia E-65 Warszawa – Gdynia, E-20 Kunowice – Terespol oraz nr 1 i 17 Warszawa – Łódź.
Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja warta 30-35 mld zł
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Łodzią a Warszawą i być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Port powstanie na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. Wartość inwestycji szacowana jest na 30-35 mld zł.
730 km Via Carpatii to koszt ok. 30 mld zł
Via Carpatia to trasa, która będzie biegła wzdłuż wschodniej granicy Polski i ma liczyć łącznie około 730 km. Budowa całego polskiego odcinka Via Carpatii to koszt szacowany na ok. 30 mld zł. Ma on powstać do 2025 roku.
Via Carpatia nazywana jest "drogą życia" dla regionów wschodnich: Podkarpacia, Lubelszczyzny, Warmii i Mazur oraz Podlasia, czyli regionów wykluczonych komunikacyjnie. Zainteresowanie trasą, która ma połączyć północ i południe Europy, wykazują nawet kraje Bliskiego Wschodu, bo byłby to nowy korytarz, który zwiększyłby dla nich dostępność państw Europy i skalę wymiany handlowej między tymi częściami świata.
Jakie wyzwania przed budowniczymi i inwestorami?
Skala planowanych inwestycji nie przysłania problemów i zagrożeń, stojących przed wykonawcami. Jak podkreślano podczas VI Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbywa się w Warszawie, najważniejsze to brak pracowników i rosnące ceny materiałów.
W Kongresie uczestniczą eksperci z sektora infrastruktury transportowej i energetycznej.
REKLAMA
Problemem są rosnące koszty materiałów, wykonawstwa.
Rosną ceny materiałów budowlanych
Uczestnicy Kongresu zwracali uwagę, że wykonawcy inwestycji drogowych i kolejowych są coraz bardziej narażeni na problemy z płynnością finansową. Powodem jest niska rentowność kontraktów, na którą wpływają zmiany cen materiałów budowlanych.
Jak wskazywał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, największe wahania cen można zaobserwować na przestrzeni trzech ostatnich lat. ,,Porównując ceny cementu i podkładów kolejowych odnotowujemy ich wzrost o 20 procent, a nawet więcej" - dodaje Ireneusz Merchel.
Jerzy Werle, prezes zarządu Warbud SA, podkreślał, że drugim ważnym problemem jest brak pracowników. Borykają się z nim przede wszystkim małe i średnie firmy, które nie są w stanie spełnić rosnących oczekiwań płacowych.
REKLAMA
Coraz większe problemy z brakiem pracowników
− Staramy się zatrudniać pracowników z Białorusi i Ukrainy, ale ich oczekiwania płacowe także rosną, dlatego na budowach coraz częściej pojawiają się pracownicy z Azji. Brak rąk do pracy to obecnie gigantyczny problem" - powiedział Jerzy Werle.
NRG, IAR, PAP, jk
REKLAMA