W Warszawie powstanie najdłuższa w Polsce sieć tuneli tramwajowych
Jest porozumienie, dzięki któremu powstanie najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce łączących sieć tramwajową z kolejową. Chodzi o Warszawę Zachodnią, gdzie powstanie podziemny punkt przesiadkowy na nowej trasie z Woli do Wilanowa.
2018-07-10, 14:44
Inwestycja zostanie zrealizowana dzięki porozumieniu między Tramwajami Warszawskimi a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
Pod dworcem Warszawa Zachodnia powstanie przystanek tramwajowy
W obrębie stacji kolejowej Warszawa Zachodnia przebudowane zostaną wszystkie perony, a pod dworcem powstanie przystanek tramwajowy i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce - poinformowali we wtorek przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych i Tramwajów Warszawskich.
Z Dworca Zachodniego na Wilanowa, Śródmieścia, na Bemowo
Podpisany przez TW i PKP PLK dokument przewiduje realizację wspólnej inwestycji: podziemnego przystanku tramwajowego pod stacją kolejową Warszawa Zachodnia. Na dalszym etapie porozumienie zakłada budowę koło dworca tuneli tramwajowych w kierunku północnym. Docelowo z przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez powstające osiedla na Odolanach na Bemowo. Łączna długość planowanych tuneli ma wynieść 2120 m.
Nowa trasa tramwajowa na Dworzec Zachodni
Trasa tramwajowa w kierunku Dworca Zachodniego pobiegnie od ul. Grójeckiej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tunel, którym tramwaje dotrą do przystanku pod dworcem, zacznie się w koło Parku Zachodniego. Podziemny przystanek powstanie na 15 m poniżej torów kolejowych i będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie z Woli do Wilanowa.
Jak podkreślił prezes zarządu TW Wojciech Bartelski, "budowa węzła przesiadkowego przy największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją".
Linia tramwajowa z Dworca Zachodniego na Wilanów będzie miała 12 km
Łączna długość trasy tramwajowej z Dworca Zachodniego na Wilanów przekroczy 12 km i będzie na niej 49 przystanków. Linia pobiegnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do parku Pole Mokotowskie i dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. W planie są także odgałęzienia z ulicy Gagarina na Sielce i ul. Św. Bonifacego na Stegny.
Wartość inwestycji 239 mln zł, z czego 170 sfinansuje UE
Wartość inwestycji przekracza 293 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 170 mln zł. W budżecie, oprócz budowy tras, przewidziany jest także zakup 50 dwukierunkowych tramwajów i budowa zajezdni na Annopolu. Zgodnie z zasadami współfinansowania takich projektów przez UE, inwestycja musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku
Przetarg na wykonanie w 2019 r., zakończenie – w 2022 r.
Przetarg na realizację inwestycji zostanie ogłoszony w drugiej połowie 2019 roku, a zakończenie prac przewidziano na drugą połowę roku 2022 - poinformował Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
"Przetarg na roboty budowlane chcemy ogłosić za niecały rok, w drugiej połowie 2019 roku, żeby rozpocząć realizację jeszcze w tym samym roku. Zakończenie planujemy na drugą połowę roku 2022. Przez cały czas trwania prac dworzec Warszawa Zachodnia będzie dostępny dla pasażerów" - powiedział Merchel.
REKLAMA
Warszawa Zachodnia stanie się miejscem, które będzie wzmacniało potencjał transportowy Warszawy i w Polsce, bo ten dworzec to największa stacja przesiadkowa na sieci kolejowej" - dodał obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
NRG, PAP, jk
REKLAMA