Za parkowanie w centrum zapłacimy także w weekendy?

Na początku lipca Sejm uchwalił nowelizację ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która umożliwia tworzenie w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców dwóch typów stref parkowania: zwykłej i śródmiejskiej o podwyższonej opłacie. Samorządy będą mogły też podnieść obecne stawki opłat za parkowanie nawet do 9 złotych za godzinę.

2018-07-18, 17:10

Za parkowanie w centrum zapłacimy także w weekendy?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Za parkowanie w centrum zapłacimy także w weekendy? (Tomasz Matusiak/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik mówi, że sprawa dotyczy 39 miast. Dodaje, że nowelizacja ma dostosować kwestię opłat do obecnych realiów, a także pomóc w ochronie środowiska.

- Chodzi o stworzenie warunków umożliwiających budowanie w centrach miast dużych, wielopoziomowych lub podziemnych, parkingów. Przy opłacie wynoszącej 3 złote za godzinę ich budowa jest nieopłacalna. Obecne opłaty wprowadzono w 2003 roku, kiedy realia były zupełnie inne. Te zmiany mają też pomóc w walce ze smogiem i poprawić komfort życia w miastach - podkreśla.

Opłaty również w weekendy

Uchwalone przez Sejm przepisy dają możliwość wprowadzenia opłat za parkowanie nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty i niedziele. Wiceminister mówi, że chodzi o to, aby wybudowane parkingi w centrach miast miały klientów przez cały tydzień, zwłaszcza że - jak wskazuje - obecnie znaleźc miejsce parkingowe w weekend np. na stołecznym Starym Mieście jest bardzo trudno.

Przedsiębiorca Paweł Bies, który dużo jeździ po Polsce i często korzysta ze stref płatnego parkowania uważa, że pomysły zawarte w nowelizacji są złe.

- Wiadomo, że liczba pojazdów będzie rosnąć, ale próba wyhamowania tego poprzez sięganie do kieszeni Kowalskiego nie skłoni ludzi do przesiadki na rowery czy do autobusów. Ten pomysł jest kompletnie nietrafiony - ocenia.

Jeżeli samorządy zdecydują się na podniesienie stawek za parkingi to 65% tych opłat będzie musiało być przeznaczone na inwestycje w rozwój transportu publicznego i inne inwestycje pro ekologiczne np. drogi dla rowerów.

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Tomasz Matusiak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej