"Rzeczowo z Rzecznikiem": kupno podróbki na dłuższą metę może się nie opłacić

Wyglądają niemal identycznie jak oryginalne, a są sporo tańsze - podrabiane towary stale kuszą konsumentów. Często jednak zakup podróbki kończy się dużym rozczarowaniem, kiedy sprzęt przestaje działać, a buty rozpadają się po miesiącu użytkowania. O tym, jak chronić się przed zakupem podróbek i dlaczego nie warto tego robić mówiła w audycji "Rzeczowo z Rzecznikiem" Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

2018-09-30, 17:03

"Rzeczowo z Rzecznikiem": kupno podróbki na dłuższą metę może się nie opłacić
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Posłuchaj

Rzeczowo z Rzecznikiem 30.09.2018, gość: Katarzyna Słupek, prowadzi Elżbieta Szczerbak (Polskie Radio 24)
+
Dodaj do playlisty

Katarzyna Słupek powiedziała, że kupując nieoryginalny produkt nigdy nie możemy być pewni jego prawdziwego składu. To szczególnie ważne, bo niektóre towary, jak perfumy czy zabawki, mogą być niebezpieczne dla zdrowia naszego lub dzieci. Poza tym, podrobiony produkt zazwyczaj jest też dużo gorszej jakości niż oryginał i szybciej się zużywa. Szczególnie jest to widoczne w przypadku odzieży czy obuwia.

- Może być tak że po krótkim czasie używania okaże się, że produkt nie był warty swojej niskiej ceny i nam się to nie opłaciło - podkreśliła ekspertka.

Jeśli chodzi o kwestie prawne, to te nam, jako konsumentom nie grożą. Za wprowadzenie do obiegu podróbek odpowiada przede wszystkim sprzedawca. Ale już jeśli będziemy chcieli dalej taki produkt sprzedać, to taka odpowiedzialność nam już grozi.

Jak się bronić przed podróbkami?

Skargi, wypłające do ECK, dotyczą najczęściej podrobionej odzieży, obuwia oraz sprzętu elektronicznego. Katarzyna Słupek radzi, by, zwłaszcza kupując drogą elektronikę, robić to w autoryzowanych punktach sprzedaży lub sprawdzonych elektromarketach. Kupując przez internet powinniśmy natomiast sprawdzać dokładnie, kim jest nasz sprzedawca i czy to faktycznie z nim zawieramy umowę. "Czerwoną lampkę" powinien zapalać u nas także podejrzanie długi czas dostawy. Warto też sprawdzić, czy w regulaminie znalazły się informacje dotyczące reklamacji i praw, które przysługują konsumentom.

REKLAMA

- Jeśli strona jest nastawiona na oszustwo, to takich informacji nie będzie - dodała.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Elżbieta Szczerbak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej