Porty w Gdańsku i Gdyni z nową szansą: jest umowa na modernizację dojazdów kolejowych
Towary i ładunki łatwiej dojadą do portów w Gdańsku i Gdyni - premier Mateusz Morawiecki poinformował o podpisaniu umów na poprawę kolejowego dostępu do tych portów, wartych ok. 3 mld zł.
2019-06-24, 12:30
Posłuchaj
Umowy dotyczą trzech zadań, z których dwa związane są z gdańskim portem. Są to prace na linii kolejowej 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz na linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. W Gdyni chodzi m.in. o rozbudowę stacji Gdynia Port.
Umowa dotyczy modernizacji torów kolejowych, przejazdów, rozbudowę sieci trakcyjnej
Prace mają dotyczyć modernizacji i przebudowy torów na stacjach portowych Gdańska (w sumie około 70 km) i Gdyni Port (około 115 km). Przebudowane mają zostać rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Prace zakładają też rozbudowę sieci trakcyjnej. W efekcie możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, a co za tym idzie - przeładunek większej ilości towarów.
Modernizacja dojazdów kolejowych stwarza nową perspektywę rozwoju dla polskich portów
Te wielkie inwestycje otwierają zupełnie nową perspektywę, to będzie infrastruktura na miarę XXI w., która znakomicie zwiększy możliwości przeładunkowe - ocenił w Gdyni premier Mateusz Morawiecki.
Jak zaznaczył, budowa będzie trwała jedynie 30 miesięcy.
Będzie łatwiejszy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni. Jest umowa na modernizację torów, warta 3 mld zł
Towary i ładunki łatwiej dojadą do portów w Gdańsku i Gdyni – premier Mateusz Morawiecki poinformował o podpisaniu umów wartych ok. 3 mld zł .na poprawę kolejowego dostępu do tych portów,
REKLAMA
Umowy dotyczą trzech zadań, z których dwa związane są z gdańskim portem. Są to prace na linii kolejowej 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz na linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. W Gdyni chodzi m.in. o rozbudowę stacji Gdynia Port.
Umowa dotyczy modernizacji torów kolejowych, przejazdów, rozbudowę sieci trakcyjnej
Prace mają dotyczyć modernizacji i przebudowy torów na stacjach portowych Gdańska (w sumie około 70 km) i Gdyni Port (około 115 km). Przebudowane mają zostać rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Prace zakładają też rozbudowę sieci trakcyjnej. W efekcie możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, a co za tym idzie - przeładunek większej ilości towarów.
Mateusz Morawiecki: nowa infrastruktura kolejowa uczyni z portów Trójmiasta hub numer jeden na Bałtyku
Te wielkie inwestycje otwierają zupełnie nową perspektywę, to będzie infrastruktura na miarę XXI w., która znakomicie zwiększy możliwości przeładunkowe - ocenił w Gdyni premier Mateusz Morawiecki.
Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki. W dwa i pół roku mamy mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować - dodał.
− W dwa i pół roku mamy mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować. Infrastruktury, która wydatnie zwiększy możliwości transportowania towarów i uczynienia z Trójmiasta - z Gdańska, z Gdyni - (...), prawdziwego hubu numer jeden na Morzu Bałtyckim. W tym kierunku idziemy - powiedział w poniedziałek w Gdyni premier.
"To jest wizja rozwoju, to jest taka wizja, która na pewno się ziści, na pewno się zrealizuje" - dodał.
Minister Adamczyk: trójmiejskie porty dynamicznie się rozwijają, ale potrzebują dodatkowego impulsu
Mimo że trójmiejskie porty w Gdańsku i Gdyni dynamicznie się rozwijają, zwiększają swoje obroty, a także wolumen przeładowywanych towarów, to potrzebują jeszcze dodatkowego impulsu - podkreślił w poniedziałek w Gdyni minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
"Porty w Gdyni i Gdańsku zwiększają swoje obroty, zwiększają wolumen (przeładowywanych - PAP) towarów. Ten rozwój gdzieś ma swoje granice, bo wyznaczają je możliwości transportowe. Pracujemy w Ministerstwie Infrastruktury nad rozwiązywaniem problemów dostępu do polskich portów bałtyckich" - powiedział Adamczyk.
Według ministra podpisane w poniedziałek umowy spowodują, że trójmiejskie porty "będą najnowocześniejsze pod względem dostępowym". Dodał, że biorąc również pod uwagę plany zarządców portów, ma nadzieję, że Polska uplasuje się na pierwszym miejscu pod względem przeładunków towarów w portach morskich na Bałtyku.
REKLAMA
Prezes PKP PLK: o połowę poprawi się przepustowość torów dojazdowych do portów w Gdańsku i Gdyni
Po modernizacji o połowę poprawi się przepustowość torów dojazdowych do portów w Gdańsku i Gdyni, co spowoduje, że pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów - zapowiada prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Jak dodał, gotowe tory mają być oddane za 30 miesięcy.
− W ramach modernizacji linii kolejowych, modernizujemy korytarze towarowe, biegnące przez całą Polskę na południe Europy. Będziemy modernizować linię 201 - bardzo istotna - z Bydgoszczy do Trójmiasta. Odbudujemy linię, która była wybudowana w latach 1927-1933 i która po wojnie praktycznie przestała istnieć. Prowadzony jest tam bardzo sporadyczny ruch pociągów. My tę linię również mamy na końcowym etapie projektowania i dzięki temu znacznie poprawimy dojazd do portów morskich w Gdyni, również w Gdańsku, odciążając również linię od Bydgoszczy do Gdańska w ruchu pasażerskim - powiedział Merchel na konferencji prasowej.
Pociągi towarowe dojadą do portów szybciej, z większą ilością ładunków
Jak mówił, dzięki modernizacji poprawi się efektywność pociągów, przekładająca się m.in. na czas przejazdu, oraz nacisku na oś. Dodał, że "pełne naciski do 22,5 tony na oś będą dla wszystkich wagonów na wszystkich modernizowanych odcinkach linii".
"To powoduje, że po pierwsze będziemy jeździć szybciej, będziemy przewozić więcej towarów. Około 50 proc. poprawi się przepustowość tych torów dojazdowych do portów. Czyli 50 proc. pociągów będzie mogło więcej dojechać i wyjechać. I one będą jeszcze o większej ładowności. To pokazuje, że modernizacja portów jest tym końcowym elementem, ale równocześnie wpisuje się w cały cykl modernizacji liniowych w kraju" - tłumaczył prezes PKP PLK.
Jak wskazał, modernizacja jest możliwa dzięki aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Dzięki temu uzyskano dodatkowe środki na modernizację portów.
"Mamy tu trzech wykonawców na trzech różnych umowach. Deklarują oni, że ten termin jest realny. (...) Za 30 miesięcy spotykamy się tutaj i mówimy: otwieramy możliwości dojazdowe do portów i poprawiamy parametry" - powiedział.
NRG, PAP, jk
REKLAMA