GUS podał dane o sprzedaży detalicznej w czerwcu: ta rośnie, ale zgodnie z prognozami – wolniej
Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2019 r. wzrosła o 3,7 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 1,6 proc. To oznacza spowolnienie tempa sprzedaży – szczególnie materiałów budowlanych oraz sprzętu AGD i RTV, mniej niż zakładano maleje handel samochodami oraz odzieżą i obuwiem.
2019-07-19, 11:15
Licząc w cenach bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła w ubiegłym miesiącu o 5,3 proc.
Sprzedaż detaliczna spowalnia zgodnie z prognozami
Jak piszą w komentarzu analitycy mBanku, w czerwcu sprzedaż detaliczna spowolniła z 5,6 do 3,7% r/r (w cenach stałych), ale zmienna ta wyłamała się z dotychczasowego wzorca rozczarowań (konsensus wynosił dokładnie 3,7% r/r).
„Różnice w stosunku do naszej nazbyt pesymistycznej prognozy (3,7% r/r) nie są znaczące i dotyczą przede wszystkim struktury sprzedaży. Trudno przy tym o poddający się jednoznacznej analizie wzorzec” czytamy w komentarzu do danych GUS.
Mniejsze od prognoz spowolnienie sprzedaży samochodów
Jak podkreślają analitycy mBanku, po pierwsze, bodaj najbardziej wrażliwa na efekty kalendarzowe kategoria, sprzedaż samochodów i części, spowolniła w mniejszym stopniu niż prognozowano, z 12,6 do 1,7% r/r.
REKLAMA
Mniejszą wrażliwość na liczbę dni handlowy wykazała również sprzedaż w pozostałych niewyspecjalizowanych sklepach – tutaj dynamika w czerwcu nie zmieniła się i wyniosła 9,6% r/r.
Zdecydowanie przyspieszyła sprzedaż odzieży oraz obuwia
Po drugie, sprzedaż dóbr półtrwałych okazała się być generalnie wyższa od naszych przewidywań – sprzedaż odzieży i obuwia przyspieszyła z -1,9 do 11,2% r/r (być może wysokie temperatury nakręciły sprzedaż letnich kolekcji).
Zdecydowanie natomiast spadła sprzedaż mebli, sprzętu RTV oraz AGD
Po trzecie, w dobrach trwałych dominują rozczarowania – sprzedaż mebli, RTV i AGD nie odbiła po rozczarowującym maju i jej dynamika spadła z 17,4 do 9,2% r/r.
REKLAMA
Spada sprzedaż materiałów budowlanych
„Wreszcie, rozczarowanie w kategorii Pozostałe (spowolnienie z +3,4 do -2,3% r/r) może również być zasługą kalendarza. Warto tę kategorię jednak obserwować – postrzegamy ją bowiem (z uwagi na skupianie w sobie m.in. sklepów budowlanych) jako probierz aktywności na rynku mieszkaniowym” – oceniają analitycy mBanku.
W II kwartale konsumpcja prywatna przyspieszyła
Analitycy mBanku oceniają jednoczesnie, że cały II kwartał, głównie za sprawą późnego terminu Wielkanocy, przynosi duże przyspieszenie sprzedaży w ujęciu kwartalnym.
REKLAMA
„Jego przełożenie na konsumpcję prywatną będzie jednak ograniczone, zgodnie z wieloletnią tradycją wygładzania efektów wielkanocnych w danych z rachunków narodowych. Tym niemniej, nie będzie ono zerowe i w warunkach rekordowych nastrojów konsumenckich należy spodziewać się przyspieszenia konsumpcji prywatnej w II kwartale”, czytamy w komentarzu.
PAP, komentarz mBank, jk
REKLAMA