Ustawa o portach da wiatr w żagle trzem polskim portom morskim

Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, którym zajmą się posłowie na najbliższym posiedzeniu Sejmu, ma przyspieszyć powstanie Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu - mówił PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

2019-07-29, 09:17

Ustawa o portach da wiatr w żagle trzem polskim portom morskim
W czerwcu tego roku wartość eksportu towarów wyniosła 130,4 mld zł, co oznacza wzrost o 29,9 mld zł w stosunku do analogicznego miesiąca 2021 r., podał NBP.Foto: pixabay

−Ze względu na to, że ustawa jest już w Sejmie to mamy nadzieję, że na najbliższym posiedzeniu zostanie przyjęta, powiedział Gróbarczyk.

Trzy porty z nowym zżyciem: w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu

I dodał, że ustawa ma bardzo duże znaczenie dla nas ze względów organizacyjnych, ponieważ proces przygotowania inwestycji, które zostaną przeprowadzone w portach w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu będzie krótszy o kilka lat.

Ustawa ułatwi procedury inwestycyjne w portach

Minister wyjaśnił, że projekt nowych przepisów, który został przygotowany w resorcie gospodarki morskiej, wprowadza ułatwienia proceduralne usprawniające budowę portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

Przygotowanie inwestycji skrócone o połowę

− Bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu wyniósłby około 7 lat, ale dzięki nowym przepisom skróci się do 3-4 lat - powiedział szef resortu gospodarki morskiej.

−Proces formalno-prawny jest najbardziej uciążliwy. Znamy tę sytuację z przygotowania przekopu Mierzei Wiślanej. Nie rozpoczęlibyśmy tej budowy jeszcze przez najbliższe dwa lata gdyby nie specustawa - dodał.

Państwo przygotuje infrastrukturę, biznes ma zrealizować inwestycje portowe

Minister przyznał, że wszystkie trzy inwestycje, których powstanie ma przyspieszyć specustawa, będą wymagały znalezienia partnerów, którzy zostaną operatorami w nowych przystaniach.

− My przygotowujemy infrastrukturę zewnętrzną, dostępową, natomiast te inwestycje będą realizowane w oparciu o kooperację z konkretnymi firmami przeładunkowymi, czyli z biznesem, który przejmie tereny jako operator - wyjaśnił Gróbarczyk.

Polskie porty przeładowują coraz więcej

Minister poinformował, że rozbudowa portowych zdolności przeładunkowych w Polsce jest koniecznością, gdyż cały czas rosą przeładunki w polskich portach.

"Tylko w pierwszej połowie tego roku w gdańskim głębokowodnym terminalu kontenerowym przeładunki wzrosły o 16 proc. Pozostałe porty też wykazują wzrosty, dlatego ta ustawa jest potrzebna i jak najbardziej na czasie jeśli chodzi o rozpoczęcie inwestycji" - dodał Gróbarczyk.

Największą inwestycją Port Centralny w Gdańsku/ Koszt 12 mld zł

Szaf resortu gospodarki morskiej przypomniał, że największą inwestycją, która powstanie w oparciu o specustawę, będzie Port Centralny w Gdańsku, którego koszt może sięgnąć 12 mld zł. Z kolei Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.

Gróbarczyk powiedział, że bezpośrednio po podpisaniu ustawy przez prezydenta zarządy będą mogły rozszerzyć granice portów i nie będą z taką decyzją musiały czekać na zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.

− To otworzy cały proces inwestycyjny - podkreślił.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej