Państwo bierze pod lupę uciążliwy telemarketing. "DGP": walka nie będzie łatwa

Aż trzy urzędy walczą w Polsce z telemarketerami, tyle że niezbyt skutecznie. Pojedyncze kary nie ukrócą fali coraz bardziej uciążliwych telefonów - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

2019-11-12, 08:00

Państwo bierze pod lupę uciążliwy telemarketing. "DGP": walka nie będzie łatwa
Firma Asmanta Call Centernie miała pozwolenia właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni. Do UOKiK wpłynęły skargi od konsumentów.Foto: shutterstock, Autorstwa ASDF_MEDIA
  • Trzy urzędy wzięły pod lupę telemarketing
  • Kar nie jest dużo
  • Konsumenci często idą z problemem do złego urzędu

- Sądząc po liczbie wymierzonych kar, należałoby uznać, że w Polsce w zasadzie nie ma problemu nachalnego telemarketingu. Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył w tym roku dwie kary, tyle samo co Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tymczasem każdego dnia tysiące Polaków jest nękanych niechcianymi połączeniami - zauważa "DGP".

Dziennik zwraca uwagę, że do UKE, który jest głównym urzędem mającym zwalczać telemarketing bez zgody, trafia bardzo niewiele skarg od abonentów. W całym 2018 r. wpłynęło zaledwie 190 takich zgłoszeń. Tymczasem dużo takich skarg trafia do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.


Powiązany Artykuł

telemarketing 1200.jpg
Kara za nieuczciwy telemarketing. UOKiK wydał decyzję

- Oznacza to, że osoby mające dość niechcianych telefonów intuicyjnie zwracają się z tym problemem do niewłaściwego urzędu - zauważa dziennik. Podkreśla, że RODO nie zakazuje telemarketingu. UODO może więc badać, czy spełniono obowiązek informacyjny i inne wymagania RODO, ale nie zajmie się samym telemarketingiem.

Zakaz dzwonienia bez zgody wynika z art. 172. ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nim zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Telemarketer powinien więc mieć zgodę, by zadzwonić i próbować coś sprzedać. I nie ma żadnego znaczenia, czy numer wylosował "system", czy osoba dzwoniąca skądś go zdobyła, czy też wykręciła na chybił trafił.

REKLAMA

Jak informuje "DGP", skuteczność w walce z telemarketingiem ma zapewnić współpraca nawiązana przez trzy urzędy – UKE, UOKiK i UODO.

- W ramach tej współpracy wypracowywane jest stanowisko dotyczące wspólnych działań związanych ze zjawiskiem niechcianego i agresywnego telemarketingu. Na razie jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Tym bardziej, że sprawy związane z niechcianym telemarketingiem są bardzo skomplikowane – mówi rzecznik prasowy prezesa UODO Adam Sanocki.

Więcej - w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

PolskieRadio24.pl, PAP, Dziennik Gazeta Prawna, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej