W pełni ekspresowa zakopianka coraz bliżej. Druga nitka tunelu przebita
Wykonawca modernizacji południowego odcinka trasy S7 przebił drugą nitkę tunelu pod górą Luboń Mały. Najdłuższy tunel drogowy w Polsce znajdzie się na odcinku tej trasy Rabka Zdrój – Lubień. Połączenie odcinków drążonych jednocześnie od północy i południa nastąpiło metodą mikrostrzałów, z użyciem materiałów wybuchowych.
2020-04-27, 14:25
Posłuchaj
- Przebito drugą nitkę tunelu pod górą Luboń Mały na zakopiance
- Inwestycja jest trudna w realizacji ze względu na warunki terenowe
- Cały fragment trasy S7 z tunelem ma być gotowy w przyszłym roku
Tunel będzie miał ponad dwa kilometry długości. Jego drążenie rozpoczęło się 6 marca 2017 roku w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.
Powiązany Artykuł
Nowa zakopianka już do dyspozycji kierowców. Otwarto pierwszy z trzech odcinków drogi
Walka z siłami przyrody
W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 roku zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni.
Drążenie tunelu to skomplikowana sprawa
Wykonanie tunelu składa się kilku faz. Każdy etap podlega monitoringowi i ocenie wyników z pomiarów geodezyjnych.
Drogowcy podkreślają, że budowa całego odcinka trasy S7 z Rabki Zdrój do Lubienia łączy się z wieloma wyzwaniami. Duże różnice wysokości i spadki terenu, niejednorodne skały Karpat Zewnętrznych, trudne warunki hydrologiczne, tereny osuwiskowe i rozproszona na całym obszarze zabudowa, to tylko niektóre z nich.
Na 16–kilometrowym odcinku oprócz tunelu powstanie 38 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów i estakad.
REKLAMA
Zakopianka się zmienia
Epidemia koronawirusa nie zatrzymała prac na budowie odcinka tunelowego S7 Naprawa-Skomielna Biała. Wszyscy pracownicy stosują się do wprowadzonych obostrzeń. Odcinek trasy S7 z tunelem ma być gotowy w 2021 roku.
Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Trasę, której koszt wykonania wyniesie ponad 2,1 mld zł, podzielono na trzy odcinki realizacyjne:
- S7 Lubień – Naprawa
- S7 Naprawa – Skomielna Biała
- S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój i dwujezdniowa DK47 do Chabówki.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 1 322,4 mln zł.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA
REKLAMA