Odwrót spadkowego trendu sprzedaży przedsiębiorstw. Firmy zwiększają aktywność

2020-05-21, 10:30

Odwrót spadkowego trendu sprzedaży przedsiębiorstw. Firmy zwiększają aktywność
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Między 11 a 17 maja sprzedaż przedsiębiorstw, w porównaniu z zeszłym rokiem, spadła o 33 proc. - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Zdaniem ekspertów odmrażanie gospodarki poprawiło sytuację, bo w najgorszym momencie kryzysu spowodowanego COVID-19 spadki wynosiły ok. 50 proc.

BIG InfoMonitor wyjaśnia, że szacuje dynamikę gospodarczą poprzez liczbę raportów sprawdzających wiarygodność płatniczą potencjalnych klientów w porównaniu ze statystykami sprzed roku. Wielu sprzedających, przed podpisaniem umowy, zagląda do rejestru dłużników i sprawdza, czy klient – przedsiębiorca lub osoba fizyczna – nie ma niespłaconych długów.

Blokada gospodarki nieco odpuściła

Według BIG okres od 4 do 10 maja przyniósł odwrót dotychczasowego spadkowego trendu sprzedaży firm, a miniony tydzień, między 11 a 17 maja, to potwierdził. Jak ocenili eksperci BIG, otwarcie centrów handlowych i hoteli dało sygnał zarówno przedsiębiorcom, jak i konsumentom do zwiększenia aktywności również w innych obszarach gospodarki.

Powiązany Artykuł

Naprawa Internet 1200.jpg
Internet otwiera nowe możliwości dla biznesu. Większość małych firm zamierza to wykorzystać

W rezultacie sprzedaż firm w pierwszym tygodniu odmrażania gospodarki zmniejszyła się o 40 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, a w drugim spadek ograniczył się do 33 proc. Najgorzej w okresie kwarantanny wyglądał przedostatni tydzień kwietnia oraz przełom kwietnia i maja, wówczas sprzedaż przedsiębiorstw szacowana liczbą raportów pobieranych z BIG InfoMonitor obniżyła się o 46 i 47 proc.

Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor zwraca uwagę, że "blokada gospodarki nieco odpuściła".

– W ramach kolejnego etapu rozmrażania gospodarki, wracają do pracy restauracje, kawiarnie i salony urody, to również powinno stanowić pozytywny impuls do podtrzymania ograniczenia spadku sprzedaży, który był efektem zarówno ograniczonej podaży, jak i popytu – ocenia Grzelczak.

Nie liczy jednak na radykalną poprawę, bo wiele przedsiębiorstw wychodzi z kwarantanny w kiepskiej kondycji i nie będą one już działać na taką skalę jak wcześniej, a konsumenci –  po tym jak czterem osobom na dziesięć pandemia pogorszyła sytuację finansową – zapowiadają oszczędniejsze gospodarowanie pieniędzmi.

Co trzeci Polak stracił część dochodów

Z badań zrealizowanych pod koniec kwietnia dla BIG InfoMonitor przez Maison&Partners wynika, że co trzeci Polak z powodu koronawirusa stracił część dochodów, a co dwudziesty został pozbawiony ich źródła. Pandemia zmniejszyła zarobki głównie osób między 25. a 34. rokiem życia oraz 45-54-latków. Całkowicie możliwości zarabiania pozbawiła w największym stopniu najmłodsze pokolenie – 18-24-latków.

Zapytania sprawdzające wiarygodność płatniczą składają do BIG InfoMonitor m.in. operatorzy telewizji kablowej, dostawcy internetu, firmy telekomunikacyjne, leasingowe, faktoringowe, pożyczkowe, banki, franczyzodawcy oraz przedsiębiorstwa z różnych branż weryfikujące swoich partnerów biznesowych.

Powiązany Artykuł

Shutterstock praca pracownik 1200.jpg
Firmy najgorsze mają za sobą. Coraz mniej przedsiębiorstw chce zwalniać i obniżać pensje

W zeszłym roku przedsiębiorcy sprawdzili w rejestrze BIG InfoMonitor wiarygodność płatniczą blisko 7,5 mln osób i prawie 1,6 mln firm, co oznacza, że zapytali o niemal co piątego pełnoletniego Polaka i o ponad połowę działających na rynku przedsiębiorstw.

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS

Polecane

Wróć do strony głównej