Wakacyjne wyjazdy z biurem podróży – co sprawdzić wcześniej, jak reklamować
Wyjazdy z biurami podróży cieszą się bardzo dużą popularnością nie tylko wśród Polaków. Trzeba jednak pamiętać, że warto poświecić trochę czasu przed wykupem wycieczki na dokładne sprawdzenie oferty, po to, aby wrócić z niej zadowolonym i bez kłopotów.
2020-07-26, 10:00
- Przypominam, że podstawowym prawem każdego konsumenta jest możliwość złożenia reklamacji, gdy na przykład organizator wycieczki nie wywiązuje się z ustalonego programu– mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Warto sprawdzić biuro podróży na specjalnej stronie
UOKiK zaleca aby już w fazie planowania wycieczki, organizowanej przez biuro podróży, sprawdzić organizatora turystyki, np. na stronie: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi
Powiązany Artykuł
Wakacyjne noclegi: zobacz, jakie masz prawa w hotelu, hostelu lub na biwaku
Przed podpisaniem umowy zapoznaj się z załącznikami (nawet tymi pisanymi drobnym druczkiem)
Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj i zapoznaj się z załącznikami do niej. Jeśli organizator turystyki nie wywiązuje się z umowy, np. mieszkasz w hotelu niższej kategorii lub nie działa klimatyzacja, złóż reklamację.
Zastrzeżenia zgłoś jak najszybciej – najlepiej jeszcze na miejscu, ułatwi to dochodzenie roszczeń. Przedawniają się one po 3 latach.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Rośnie liczba wakacyjnych przejazdów koleją. Podpowiadamy, jak zaplanować podróż
Kiedy organizator wyjazdu może podnieść cenę
Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, gdy wzrosną kursy walut i ma to bezpośredni wpływ na koszty.
Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić. Jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możesz bez żadnych kosztów odstąpić od umowy.
Kiedy jeszcze można odstąpić od umowy
Pamiętaj, zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych można bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.
W przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO).
REKLAMA
Zobacz, gdzie szukać pomocy
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl
REKLAMA
Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej
Europejskie Centrum Konsumenckie – w sprawach transgranicznych
UOKiK, jk
REKLAMA