Ułatwienia dla kredytobiorców w ramach tarczy 4.0. UOKiK sprawdza działania banków
UOKiK sprawdza, czy i w jaki sposób banki realizują rozwiązania z tzw. tarczy antykryzysowej 4.0, umożliwiające zawieszenie spłaty kredytu na trzy miesiące osobie, która straciła pracę. Rzecznik Finansowy pyta banki o rozliczenia z osobami wcześniej spłacającymi kredyt konsumencki.
2020-08-11, 12:28
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że tarcza antykryzysowa 4.0. wprowadziła ochronę konsumentów przed negatywnymi skutkami COVID-19. Jednym z przyjętych w pakiecie rozwiązań jest możliwość zawieszenia wykonywania umowy kredytowej, tzw. ustawowe wakacje kredytowe, które dają konsumentom prawo do zawieszenia spłaty kredytu na okres do trzech miesięcy, bez naliczania odsetek i innych opłat. Z tego rozwiązania może skorzystać osoba, która w wyniku pandemii straciła pracę lub inne główne źródło dochodu. Teraz Urząd sprawdza, czy i w jaki sposób banki realizują te rozwiązania. Postępowanie wyjaśniające dotyczy 26 banków.
Powiązany Artykuł
Ułatwienia w kontaktach z fiskusem. Trwają prace nad e-urzędem skarbowym
Będą konsekwencje prawne
– Z sygnałów napływających do UOKiK m.in. od stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu wynika, że banki mogą utrudniać lub wręcz uniemożliwiać konsumentom skorzystanie z tego prawa. Konsument zwracający się do banku z prośbą o udzielenie ustawowych wakacji kredytowych, nawet jeśli spełnia warunki, może nie otrzymywać propozycji skorzystania z tego rozwiązania oraz pełnej informacji o warunkach zawieszenia spłaty rat. Według sygnałów, które do nas docierają, może on nie otrzymywać jakiejkolwiek informacji ani potwierdzenia warunków zawieszenia wykonywania umowy, jest jednak nakłaniany do skorzystania wyłącznie z bankowego memorandum – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Z informacji, które dotarły do UOKiK, wynika, że w wielu przypadkach konsumenci otrzymują w bankach wyłącznie ofertę skorzystania z bankowego, kosztownego memorandum kredytowego także wówczas, gdy zwracają się o ustawowe, darmowe wakacje kredytowe i spełniają ustawowe kryteria do ich udzielenia.
– Wszcząłem postępowanie wyjaśniające w tej sprawie – sprawdzimy w nim czy w warunkach oferowania ustawowych wakacji kredytowych oraz w sposobie informowania o tym rozwiązaniu przez 26 banków dochodzi do wspomnianych nieprawidłowości. Jeśli niepokojące informacje przekazane do Urzędu się potwierdzą, będę wyciągał konsekwencje prawne wobec tych banków, które oferując korzystne dla siebie rozwiązania, naruszyły interes i prawa konsumentów" – zapowiedział szef UOKiK.
Rekordowy napływ wniosków
REKLAMA
W tym samym czasie banki i instytucje pożyczkowe otrzymały od Rzecznika Finansowego wezwania do udzielenia informacji na temat stosowanych praktyk przy rozliczaniu umów kredytu konsumenckiego w przypadku przedterminowej całkowitej spłaty.
– Rzecznik Finansowy podjął kolejne działania mające na celu przeciwdziałanie narastającemu problemowi rozliczenia wcześniej spłaconych kredytów konsumenckich. Banki i instytucje pożyczkowe otrzymały od Rzecznika Finansowego wezwania do udzielenia informacji na temat stosowanych w tym zakresie praktyk – poinformowało biuro prasowe Rzecznika Finansowego.
Rzecznik Finansowy notuje "rekordowy napływ wniosków" o postępowanie interwencyjne od osób, które przed terminem spłaciły kredyty konsumenckie. Domagają się one zwrotu części kosztów, w tym prowizji i opłat przygotowawczych, proporcjonalnie do okresu wcześniejszej spłaty.
W I półroczu 2020 r. Rzecznik otrzymał 2277 wniosków o interwencję związaną z niewłaściwym rozliczeniem przez kredytodawców przedterminowo spłaconych kredytów konsumenckich. To ponad dwukrotnie więcej niż w całym ubiegłym roku, kiedy to klienci wystąpili 1083 razy z wnioskiem w tego typu sprawach. Do 29 lipca tego roku ponad 40 proc. wszystkich skierowanych do Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego wniosków o interwencje w sprawach indywidualnych klientów dotyczyło tego zagadnienia.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl, IAR/PAP/DoS, md
REKLAMA