UOKiK przyjrzy się temu, jak banki realizują wakacje kredytowe. Jest postępowanie

2020-08-13, 10:56

UOKiK przyjrzy się temu, jak banki realizują wakacje kredytowe. Jest postępowanie
Na mocy zakwestionowanych klauzul spółka w pierwszych dwóch latach obowiązywania umowy pobierała - w zależności od wieku ubezpieczonego - od 50 do 80 proc. składki.Foto: PhuShutter/shutterstock.com

Konsumenci, którzy stracili pracę lub inne główne źródło dochodu, mogą zawiesić spłatę kredytu na okres do 3 miesięcy bez naliczania odsetek i innych opłat. Takie rozwiązanie przewiduje tarcza antykryzysowa 4.0. Okazuje się jednak, że banki nie zawsze umożliwiają klientom na skorzystanie z tego rozwiązania. Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Posłuchaj

UOKiK przyjrzy się temu, jak banki realizują wakacje kredytowe. Jest postępowanie (Aleksandra Tycner/PR1) 2:48
+
Dodaj do playlisty

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny mówi, że konsument w banku czasami nie ma możliwości skorzystania z wakacji kredytowych i nie otrzymuje pełnej informacji o warunkach zawieszenia spłaty rat. Ponadto - dodaje - zdarza się, że klient otrzymuje w banku możliwość skorzystania z wakacji kredytowych, ale z tych, które oferuje sam bank, a więc zdecydowanie kosztowniejszych od tych, które wynikają z ustawy.

Z tego powodu prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Chodzi o sprawdzenie, czy i w jaki sposób banki oferują wakacje kredytowe.

- Skierowałem do banków wystąpienie w tej sprawie. Jeśli niepokojące informacje się potwierdzą, to będziemy wyciągać konsekwencje wobec banków, które oferując korzystne dla siebie rozwiązania, naruszyły interesy i prawa konsumentów - zapowiada Tomasz Chróstny.

Powiązany Artykuł

shutterstock_pieniądze 1200.jpg
Kosztowne kredyty. UOKiK bierze pod lupę oprocentowanie pożyczek

Pytania o postępowanie banków

Prezes Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu Arkadiusz Szcześniak mówi, że banki powinny takie wnioski przyjmować i rozpatrzyć w ciągu 14 dni. Przyznaje przy tym, że jest z tym problem - jego stowarzyszenie dostało np. skargi, że bank w ogóle nie ustosunkowuje się do wniosku i pobiera dalsze raty jak gdyby nigdy nic.

- Chcemy takie praktyki ukrócić, dlatego zwróciliśmy się do UOKiK i Rzecznika Finansowego - wskazuje.

Związek Banków Polskich nie ma jednak żadnych informacji o niewywiązywaniu się banków z realizacji ustawowych wakacji kredytowych. Wiceprezes ZBP Tomasz Białek mówi, że Związek z zaskoczeniem przyjął komunikat UOKiK, bo nie ma doniesień o tym, by w tej kwestii coś było nie tak.

Postępowaniem wyjaśniającym UOKiK objętych jest 26 banków.

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Aleksandra Tycner, md

Polecane

Wróć do strony głównej