Google ustępuje mediom. Zapłaci miliard dolarów za korzystanie z ich treści
Jak informuje Reuters, firma Alphabet (właściciel wyszukiwarki Google) zapowiedziała zapłacenie wydawcom na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat miliarda dolarów za korzystanie z ich treści.
2020-10-01, 15:03
Agencja przypomina, że wydawcy wiadomości od dawna walczą z najpopularniejszą na świecie wyszukiwarką internetową o wynagrodzenie za korzystanie z ich treści, w czym prym wiodą europejskie grupy medialne.
Powstanie nowy produkt: Google News Showcase
Dyrektor generalny Alphabet Sundar Pichai powiedział agencji Reuters, że nowy produkt o nazwie Google News Showcase pojawi się jako pierwszy w Niemczech, gdzie zarejestrowany został przez niemieckie gazety, w tym Der Spiegel, Stern, Die Zeit, oraz w Brazylii z Folha de S.Paulo, Band i Infobae.
Produkt zostanie wdrożony w Belgii, Indiach, Holandii i innych krajach. Produkt zarejestrowało około 200 wydawców z Argentyny, Australii, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Kanady i Niemiec.
Produkt opiera się na umowie licencyjnej zawartej w czerwcu tego roku z grupami medialnymi w Australii, Brazylii i Niemczech.
Google negocjuje jeszcze z francuskimi wydawcami, jednymi z najbardziej zagorzałych krytyków Google, podczas gdy Australia chce zmusić Google i Facebooka do dzielenia się przychodami z reklam z lokalnymi grupami medialnymi.
To wydawcy stworzą treści, które opublikuje Google
REKLAMA
- To zobowiązanie finansowe - nasze największe jak dotąd – gdzie zapłacimy wydawcom za tworzenie i selekcjonowanie wysokiej jakości treści dla wiadomości online - powiedział Pichai w poście na blogu.
- Podejście to różni się od innych naszych produktów informacyjnych, ponieważ opiera się na wyborach redakcyjnych dokonywanych przez poszczególnych wydawców, dotyczących tego, jakie artykuły pokazać czytelnikom i jak je zaprezentować - powiedział Pichai.
Powiązany Artykuł
W wyszukiwarce pojawią się pewne elementy cenzury
Nowy produkt Google na urządzeniach z Androidem a potem na Apple
Produkt, który pozwala wydawcom wybierać i prezentować swoje treści, pojawi się w Google News na urządzeniach z Androidem i docelowo na urządzeniach Apple.
REKLAMA
Niemiecki wydawca zadowolony z propozycji Google, ale inni europejscy wydawcy podchodzą do niej ostrożnie…
Jak pisze Reuters, projekt z zadowoleniem przyjął niemiecki wydawca Spiegel Group.
- Dzięki News Showcase i nowej integracji treści redakcyjnych, takich jak Spiegel, Google pokazuje, że poważnie podchodzi do wspierania jakościowego dziennikarstwa w Niemczech. Cieszymy się, że możemy być jej częścią od samego początku ”- powiedział Stefan Ottlitz, dyrektor zarządzający Spiegel Group.
Jednak Europejska Rada Wydawców (EPC), w skład której wchodzą News UK, Guardian, Pearson, New York Times i Schibsted, nie była entuzjastyczna.
- Wprowadzając produkt na rynek, Google może dyktować warunki, podważać ustawodawstwo mające na celu stworzenie warunków do uczciwych negocjacji, jednocześnie twierdząc, że pomagają w finansowaniu produkcji wiadomości - powiedziała dyrektor wykonawcza EPC Angela Mills Wade.
Firma macierzysta Google, Alphabet, odnotowała w zeszłym roku zysk netto w wysokości 34,3 miliarda dolarów przy przychodach w wysokości prawie 162 miliardów dolarów.
Reuters.com, jk
REKLAMA