Przekop Mierzei Wiślanej. Rosną ceny materiałów i robót budowlanych, pojawiają się nowe wyzwania
Wartość prac przy przekopie Mierzei Wiślanej ma wynieść prawie 2 mld zł. To efekt wzrostu cen materiałów i robót budowlanych oraz zwiększenia zakresu prac, czytamy w uchwale Rady Ministrów w tej sprawie, zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.
2020-11-10, 13:21
W uchwale z 2016 roku przewidywano, że koszty przekopu Mierzei Wiślanej wyniosą 880 mln zł. Zakłada się, że Rada Ministrów zmieni tę uchwałę do końca tego roku.
"Dzięki nowelizacji uchwały Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, wartość programu ulegnie zmianie z obecnej kwoty 880 mln zł na kwotę 1 mld 984 mln 51 tys. 500 zł (zwiększenie o 1 mld 107 mln 465 tys. 980 zł)" – napisano.
Powiązany Artykuł
"Strategiczna inwestycja". Prof. Zbigniew Krysiak o przekopie Mierzei Wiślanej
Nowy most i sztuczna wyspa
W uzasadnieniu podano, że główną przyczyną konieczności zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym, który zgodnie z szacunkami GUS zwiększył się o około 26 proc. w stosunku do roku 2015, oraz zmiana zakresu prac wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały z roku 2016.
Wyjaśniono, że nowe elementy inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., to likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.
REKLAMA
Konieczne okazało się też zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg, dłuższych niż pierwotnie zakładano, ścianek szczelnych i mikropali kotwiących.
Powiązany Artykuł
Prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej idą pełną parą. Będą kontynuowane również zimą
Dodatkowo przewiduje się przebudowę, dłuższego niż przewidywano pierwotnie, odcinka rzeki.
Już w czerwcu tego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej, zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.
Droga między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym
W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.
REKLAMA
Według Urzędu Morskiego w Gdyni całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, jk
REKLAMA