Wartość polskich gier wideo liczona jest w miliardach złotych. Nasze firmy podbijają świat

Polska zajmuje siódme miejsce na globalnym rynku gier wideo - wynika z raportu "The game industry of Poland" wydanego przez PARP. W naszym kraju gry produkuje obecnie ponad 440 firm, które zatrudniają 9,7 tys. osób. Dzięki inwestycjom w różne typy gier, polska branża gamingowa odnotowuje wzrosty wynoszące ok. 30 proc. rocznie – czytamy w najnowszym wydaniu tygodnika "Do Rzeczy".

2020-11-25, 13:52

Wartość polskich gier wideo liczona jest w miliardach złotych. Nasze firmy podbijają świat
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Tylko w 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld zł, a 96 proc. z nich trafiło na eksport. Na warszawskiej giełdzie notowanych jest już ponad 40 spółek twórców gier – więcej tego typu spółek można znaleźć tylko na giełdzie papierów wartościowych w Tokio.

Najwyżej wycenianą z nich jest CD Projekt, jej kapitalizacja wynosi ponad 35,5 mld zł i przekracza wartość PKN Orlen czy PZU. W pierwszej trójce producentów gier na warszawskiej giełdzie są też Ten Square oraz PlayWay.

Wartość globalnego rynku gier przekroczy 200 mld dolarów

CD Projekt, twórca popularnego na całym świecie "Wiedźmina" zarobił w pierwszym półroczu tego roku 146,8 mln zł zysku netto, w porównaniu z 51,5 mln zł osiągniętego w analogicznym okresie 2019.

Natomiast zysk netto CD Projektu w trzecim kwartale wyniósł 23,4 mln zł - podała spółka w raporcie. Zysk ten był o 6,9 proc. niższy od oczekiwań analityków, którzy prognozowali wynik na poziomie 25,1 mln zł. W porównaniu z ubiegłym rokiem zysk wzrósł o 57 proc.

REKLAMA

W raporcie podano, że segment produkcji gier CD Projekt RED wypracował w trzecim kwartale 64,1 mln zł przychodów i 23,2 mln zł zysku netto wobec odpowiednio 61,3 mln zł i 16,8 mln zł rok wcześniej.

- Osiągnięte w III kwartale przychody oparte były w głównej mierze na sprzedaży gier z wiedźmińskiego uniwersum - podobnie jak w minionych kwartałach dominował "Wiedźmin 3" wraz z dodatkami, dostępny obecnie na czterech platformach. Warto podkreślić, że kolejny bardzo dobry kwartał mają za sobą 'Gwint' oraz 'Wojna Krwi'. Z kolei GOG. com poprawił swoją sprzedaż w okresie lipiec-wrzesień o blisko jedną czwartą w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. - poinformował Piotr Nielubowicz, wiceprezes CD Projektu ds. finansowych.

Zysk ten był o 6,9 proc. niższy od oczekiwań analityków, którzy prognozowali wynik na poziomie 25,1 mln zł. W
porównaniu z ubiegłym rokiem zysk wzrósł o 57 proc. CD Projekt spodziewa się, że większość kopii "Cyberpunk 2077" w tym roku zostanie sprzedanych poprzez kanały dystrybucji cyfrowej – poinformowali przedstawiciele spółki.

Nowy lider na GPW ?

Znaczenie CD Projekt dla całej gospodarki widać również podczas giełdowych notowań. W środę na GPW obroty wyniosły ok. 1.290 mln zł, z czego 1.089 mln zł przypadło na spółki z WIG20. Największy handel odbywał
się na akcjach Allegro (157 mln zł) oraz właśnie CD Projektu (127 mln zł).

REKLAMA

Co ciekawe jednak, 90 proc. polskich podmiotów z branży gamedev (video game development) funkcjonuje jednak poza GPW. Zaliczają się do niej na przykład Huuuge Games i Techland, czyli druga i trzecia największa firma w branży.

Szacuje się, że samych graczy jest w Polsce ok. 16 mln i generują oni rynek wart 596 mln dolarów, a co roku ukazuje się ok. 480 nowych produkcji. Analitycy ocenią również, iż w roku 2023 wartość globalnego rynku gier przekroczy 200 mld dolarów, a dla porównania globalna branża muzyczna przynosi rocznie niecałe 20 mld dolarów.

Powiązany Artykuł

shutterstock Anton27 dziewczyna gracz konsola gaming 1200.jpg
Czy konsole nowej generacji dotrą do klientów na czas?

Według prognoz, sprzedaż – zapowiadanego od dawna "Cyberpunka 2077" – w ciągu 12 miesięcy od premiery przekroczy 25 mln, a być może – m.in. dzięki pandemii – nawet 35 mln kopii – czytamy w tygodniku.

Skok sprzedaży bez pieniędzy na reklamę

Dobrą koniunkturę nakręcają także producenci sprzętu. 19 listopada zadebiutowało PlayStation 5 z ośmiordzeniowym procesorem. 10 listopada premierę miała również konsola XBox Series X. Już w dniu premiery każdej z nich do sprzedaży trafiły nowe lub odświeżone polskie tytuły.

REKLAMA

Nie da się ukryć, że sektor gamingu na całym świecie, w tym w Polsce, wspiera pandemia COVID-19 i towarzyszące jej ograniczenia gospodarcze i społeczne.

W świecie zamkniętych kin, pustych sal koncertowych i stadionów piłkarskich przerobionych na szpitale, gry wideo stały się ulubioną, a do tego dostępna i tanią rozrywką. Polscy producenci gier w wielu krajach odnotowali więc ogromny skok sprzedaży bez wydawania dodatkowych pieniędzy na reklamę czy marketing – podsumowuje "Do Rzeczy".

PolskieRadio24.pl/Do Rzeczy/DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej