Już od poniedziałku nowe zasady umów abonenckich na telefony i internet. Zobacz, co się zmieni
Możliwość rozwiązania drogą elektroniczną umowy o świadczenie usług oraz zapoznania się z najkorzystniejszymi pakietami taryfowymi - takie m.in. uprawnienia zyskają abonenci operatorów telekomunikacyjnych, dzięki zmianom, które wchodzą w życie 21 grudnia 2020 roku.
2020-12-19, 13:09
Nowe przepisy znalazły się w tzw. tarczy 3.0, czyli ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, którą uchwalono wiosną. Ustawa ta obok zmiany zasady wyboru prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i anulowania aukcji 5G, wprowadziła także przepisy korzystne dla konsumentów w relacji z operatorami telekomunikacyjnymi.
Nowe przepisy są efektem pierwszego etapu wdrożenia w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).
Można będzie rozwiązać umowę e-mailem
Jako jedną z ważniejszych zmian resort wymienił umożliwienie abonentom rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w formie elektronicznej. Od poniedziałku rozwiązanie umowy z operatorem będzie możliwe zdalnie (np. mailem) bez konieczności wypełniania papierowych dokumentów i ich nadawania listem poleconym czy też złożenia ich w punkcie sprzedaży operatora.
Kolejną zmianą na rzecz konsumentów wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych dla operatorów. Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta – będzie musiał poinformować o tym klienta.
REKLAMA
Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Powiązany Artykuł
"Groźba przeregulowania rynku". Ekspert o pracach nad Kodeksem Usług Cyfrowych
Operatorzy muszą informować o nowych pakietach usług
Zdaniem resortu kolejna ważna dla abonentów zmiana to wprowadzenie obowiązku przekazywania im przez operatora (co najmniej raz w roku) informacji o najkorzystniejszych oferowanych pakietach taryfowych.
Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie narzędzia monitorowania wykorzystania usług. Ma to umożliwić kontrolę abonenta nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu. Chodzi o to, aby klienci wiedzieli jak wysokiego rachunku się spodziewać.
Powiązany Artykuł
"Pozamykać furtki, pozwalające omijać przepisy podatkowe". Unijny pakiet e-commerce coraz bliżej
Odszkodowanie za każdy dzień braku dostępu do Internetu
Abonent w przypadku zmiany dostawcy internetu zyskuje uprawnienie do zachowania ciągłości usługi. Wyjątkiem będą sytuacje, w których jest to technicznie niemożliwe. Według resortu w praktyce będzie to działało tak jak ma to miejsce w przypadku np. przeniesienia numeru do innej sieci.
REKLAMA
Przy zmianie operatora komórkowego lub dostawcy Internetu, abonent nie będzie miał zagwarantowanej ciągłości usługi powyżej jednego dnia roboczego. Ale będzie mógł ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie za każdy dzień zwłoki w dostępie do usługi.
PR24/PAP/sw
REKLAMA