Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na drugą część budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, złożył Budimex. Za swoje prace zaproponował kwotę 574 mln zł - poinformował Urząd Morski w Gdyni.
2020-12-22, 13:00
Po to, by nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna, oprócz budowy zasadniczego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, trzeba przeprowadzić dodatkowe inwestycje. Chodzi m.in. o przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Na tę część projektu Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg w maju.
Zbudowany zostanie też nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około półtora kilometra.
Powiązany Artykuł
Przekop Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk: przechodzimy do kolejnego etapu budowy
Ofertę przekopu złożyło 9 firm i konsorcjów
Wcześniej Urząd Morski informował, że 9 firm i konsorcjów było zainteresowanych budową drugiego etapu kanału przez Mierzeję. Urząd Morski w Gdyni chce przeznaczyć na tę inwestycję ponad 687,5 mln zł.
Powiązany Artykuł
GDOŚ: pozytywna decyzja środowiskowa ws. przekopu Mierzei Wiślanej utrzymana w mocy
Podpisanie umowy przewidywane jest na początku przyszłego roku
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski poinformował we wtorek, że po zakończeniu postępowania, w tym po rozstrzygnięciu ewentualnych odwołań, podpisanie umowy możliwe będzie na początku przyszłego roku.
Od roku w miejscu kanału trwają prace przygotowawcze
Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwały prace najpierw przygotowawcze, a obecnie budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
"Ta inwestycja jest w interesie Polski, nie Rosji". Jastrzębowski o przekopie Mierzei Wiślanej
Nowa droga wodna ma powstać do 2022 r.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 kilometrów. Około 10 kilometrów wyniesie droga po rzece Elbląg, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz tor wodny będą miały 5 metrów głębokości.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu (pierwszego etapu) - konsorcjum firm NDI i Besix.
IAR, PAP, jk
REKLAMA