Rekordowy rok dla żeglarzy na Mazurach. Ogromne inwestycje i... korki na jeziorach
Mijający rok był rekordowym pod względem inwestycji wodnych na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Do użytku oddano pierwszą w powojennych dziejach Mazur śluzę wodną Guzianka II, rozpoczęto także remont mazurskich kanałów.
2020-12-31, 09:35
– Pod koniec czerwca do użytku wodniaków i żeglarzy oddana została nowa śluza Guzianka II łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany. To pierwszy tego typu obiekt wybudowany przez Polaków na Mazurach. Nowa śluza znacznie usprawniła ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Tylko w tym sezonie żeglugowym przez "nową" Guziankę prześluzowało się 10,5 tys. jednostek pływających – mówi Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzecznik prasowy Wód Polskich oddziału w Białymstoku.
Budowa śluzy Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy oraz rozbiórką mostu drogowego trwała od października 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł.
Powiązany Artykuł
Rozpoczyna się remont kanałów na mazurskim szlaku żeglugowym
Remonty trzech kanałów
Podczas budowy Guzianki II przy starej śluzie Guzianka I zmodernizowane zostały także 23 dalby, czyli pale odbojowe. Wszystko po to, by użytkownicy drogi wodnej Wielkich Jezior Mazurskich mogli bezpiecznie cumować, czekając na śluzowanie. Stare, drewniane dalby, do których przybijają łodzie i jachty były w bardzo złym stanie technicznym i trzeba było je zastąpić solidniejszymi, metalowymi konstrukcjami.
Przy śluzie Guzianka I, na stanowisku dolnym, czyli na jeziorze Bełdany zmodernizowano także 13 pali odbojowych, a na stanowisku górnym, czyli jeziorze Guzianka Mała – 10. Koszt tych prac to ponad 140 tys. zł.
REKLAMA
Oprócz oddania do użytku nowej śluzy Wody Polskie rozpoczęły w mijającym roku także remonty trzech kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich tj. Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Tałckiego. Koszt tych prac to ponad 65 mln zł.
W 2020 roku remontowano także jaz Krutyń na rzece Krutyni, która jest jednym z najpiękniejszych szlaków kajakowych na świecie. Inwestycja polega na rozbiórce starego jazu i budowie w tym samym miejscu nowego o tych samych gabarytach.
- Przy pomocy jazu sterowany jest odpływ wody z jeziora Mokre, w celu wyrównania przepływu w rzece Krutyń i regulacji przepływu w korycie rzeki dla zaspokojenia potrzeb kajakarzy. Przy jazie powstanie drewniane kładka, która będzie służyć do przeciągania kajaków z jednej strony budowli na drugą. Prace potrwają do końca przyszłego roku - tłumaczy Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.
Powiązany Artykuł
Bon turystyczny do zmiany. Będzie można nim opłacać także jednodniowe wycieczki szkolne
Ruchem sterowała policja i WOPR
Mijający rok był rekordowy dla branży żeglarskiej na Mazurach. Na przełomie lipca i sierpnia tłok na jeziorach był tak wielki, że w kanałach tworzyły się korki, ruchem na wodzie sterowała policja i WOPR. Wiele firm czarterowych wypożyczało latem wszystkie łodzie, co w przeszłości się nie zdarzało.
REKLAMA
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, natomiast kończy się na kanale w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS
REKLAMA