Pomimo pandemii eksport polskiej żywności w 2020 roku był większy niż w 2019
- Mimo problemów, przed którymi stanęło w ubiegłym roku polskie rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze, w okresie dziesięciu miesięcy 2020 roku odnotowano 7-procentowy wzrost wartości eksportu żywności - powiedział zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) Marcin Wroński.
2021-01-04, 11:09
Od stycznia do października 2020 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła 28,3 mld euro, o 1,8 mld euro więcej niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu eksportu przewyższała tempo wzrostu importu, w rezultacie dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. o 11 proc., osiągając 9,8 mld euro - poinformował dyrektor Marcin Wroński.
Zdaniem Marcina Wrońskiego 2020 rok pokazał, że krajowe firmy branży rolno-spożywczej z powodzeniem konkurują już nie tylko na rodzimym rynku, ale także na całym świecie. Nawet w czasie pandemii koronawirusa skutecznie walczą o udział w rynkach zagranicznych. Co szczególnie cieszy, w 2020 r. odnotowano również duży, 16-proc. wzrost sprzedaży na rynki pozaunijne, co oznacza, że rodzime firmy intensywnie poszukują nowych rynków zbytu.
Powiązany Artykuł
![shutterstock_owoce zbiory 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/43080df4-8c63-42e9-b66f-a0e83d874a82.jpg)
Rośnie eksport polskiej żywności. Zobacz, do jakich państw sprzedajemy najwięcej
Pomogła aktywna promocja polskiej żywności
Dyrektor Wroński zaznaczył, że mimo ograniczeń z powodu pandemii COVID-19, prowadzone były także przez KOWR aktywne działania w poszukiwaniu możliwości eksportowych. Polscy przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego korzystali przede wszystkim z organizowanych pod wspólnym hasłem "Poland tastes good" wystąpień na polskich stoiskach narodowych na targach zagranicznych, towarzyszących im misji handlowych oraz spotkań biznesowych w: Chinach, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Niemczech.
KOWR zaangażował się także m.in. w realizację wirtualnych wydarzeń biznesowych oraz informacyjno-promocyjnych w: Singapurze, Indiach, Malezji i Senegalu.
REKLAMA
Jak zauważył dyrektor Wroński, koniec 2020 roku był też czasem na przygotowanie się polskich przedsiębiorców do nowej sytuacji związanej z brexitem, czyli opuszczeniem wspólnej unii celnej przez Wielką Brytanię, która w ostatnich latach była dla Polski drugim partnerem handlowym na rynku produktów rolno-spożywczych.
W 2019 r. eksport polskich produktów rolno-spożywczych na rynek Wielkiej Brytanii wygenerował 2,8 mld euro przychodów, co stanowiło 9 proc. udziału w wartości wywozu ogółem.
- Ponieważ rynek Wielkiej Brytanii w ostatnich latach generował znaczący popyt na wytwarzane w Polsce produkty rolnictwa i przetwórstwa spożywczego, to każde potencjalne zmiany w stosunkach handlowych z tak ważnym partnerem mogą w znacznym stopniu oddziaływać na sytuację podażowo-popytową na rynku polskim, co w zależności od asortymentu może mieć wpływ na sytuację cenową w kraju. Może to wiązać się z koniecznością dostosowywania krajowej podaży do zmieniających się warunków zewnętrznych oraz stanowić impuls w kierunku dalszej dywersyfikacji rynków zbytu – stwierdził wiceszef KOWR.
Powiązany Artykuł
![mleko1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/5d5c1398-92bb-49f7-bedf-4a9424197fc3.jpg)
Analitycy: rynek mleka odporny na pandemię. Rosną przychody polskich eksporterów
Rolnikom pomogły tarcze antykryzysowe
Dyrektor Wroński przypomniał, że w celu łagodzenia trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa, resort rolnictwa zaproponował szereg rozwiązań w ustawie o szczególnych instrumentach wsparcia w tzw. Tarczy Antykryzysowej, m.in.: zasiłek dla rolników i domowników na czas kwarantanny, zmiany w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, nienaliczanie odsetek od odroczonych lub rozłożonych na raty środków WPR, zmiany w zakresie PROW 2014–2020, kredyty preferencyjne dla rolników, przedłużenie terminu składania wniosków w 2020 r., ułatwienia w przyjeździe pracowników sezonowych do Polski.
- Sytuacja zagrożenia epidemiologicznego oraz towarzyszący jej lockdown uzmysłowiły, jak bardzo ważne jest bezpieczeństwo żywnościowe kraju, zapewniane głównie przez polskich producentów rolnych i przemysł spożywczy, oraz nieprzerwany przepływ towarów w łańcuchu dostaw żywności, od pola do stołu - tłumaczył Marcin Wroński.
REKLAMA
Dyrektor Wroński zaznaczył, że resort rolnictwa, jak i KOWR zwracał w ciągu całego roku szczególną uwagę na znaczenie odpowiedzialnych decyzji zakupowych i patriotyzmu konsumenckiego. W trakcie ogólnopolskiej kampanii "Kupuj świadomie" szczególną uwagę skierowano na znak i informację PRODUKT POLSKI, wskazujące, że produkt został wytworzony w kraju oraz na bazie rodzimych surowców.
PAP/PR24/sw
REKLAMA