PKP Intercity z nową umową na świadczenie usług przewozowych. Jej wartość to 20 mld zł
Ministerstwo infrastruktury podpisało nową, 10-letnią umowę z PKP Intercity na świadczenie usług przewozowych. Wartość nowej umowy wynosi ponad 20 miliardów złotych.
2021-01-14, 12:46
Jak mówił w czasie konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, przez najbliższych 10 lat zmieni się rzeczywistość transportu kolejowego w Polsce.
Umowa dotyczy nowego szlaku kolejowego związanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym
Nowa umowa oznacza dla spółki PKP Intercity nowe możliwości inwestycyjne.
W myśl rządowych założeń, w ciągu dziesięciu lat ma powstać zupełnie nowa sieć szybkiej kolei powiązana z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Spółka planuje zakup nowego taboru, który będzie dostosowany do takiej prędkości.
Powiązany Artykuł
CPK: największa inwestycja dekady. Jaki był rok 2020 w przygotowaniach do jego budowy?
Nowe, szybkie pociągi umożliwią stworzenie nowego rozkładu jazdy
Inwestycje taborowe będą miały przełożenie na jakość i szybkość podróżowania. Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział wprowadzenie zupełnie nowego systemu rozkładu jazdy. Pociągi na wybranych trasach będą kursować według regularnego, czasowego taktu. To oznacza, że składy będą się pojawiać na stacjach o określonych porach, na przykład dziesięć minut po każdej pełnej godzinie.
REKLAMA
Nowym szlakiem pojedzie więcej pociągów
Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity w kolejnych latach – z 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64%.
Wykorzystane zostaną efekty modernizacji linii kolejowych - rozwinie się oferta oraz zwiększy częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity na głównych trasach, w tym: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi będą kursować co godzinę. Warszawę i Łódź, a także Kraków z Poznaniem przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące częściej niż raz na godzinę.
Inwestycja w tabor warta 19 mld zł
Podpisana dziś umowa umożliwi także inwestycje w tabor na kwotę w wysokości 19 miliardów złotych do 2030 roku.
Jak deklaruje prezes państwowego przewoźnika, Marek Chraniuk, PKP Intercity zakupi nowy tabor, zapewniający komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania oraz spełniający rosnące wymagania podróżnych.
REKLAMA
Planowane inwestycje obejmują między innymi zakup 38 składów wagonowych, piętrowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych. Chodzi między innymi o połączenia z Warszawy do Łodzi oraz z Krakowa do Katowic. Zakupionych ma być także 45 lokomotyw wielosystemowych, które mogą rozwinąć prędkość do 200 kilometrów na godzinę.
Spółka chce też kupić ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 kilometrów na godzinę.
W planach jest także modernizacja blisko 500 wagonów kursujących z prędkością 160 kilometrów na godzinę i 200 kilometrów na godzinę, a także zakup co najmniej 63 lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością do 200 kilometrów na godzinę.
PKP Intercity planuje także zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo- elektrycznych oraz zakup 20 pociągów o napędzie hybrydowym z dopuszczalną prędkością 160 kilometrów na godzinę. Spółka nie wyklucza także udziału w pracach nad projektem lokomotyw o napędzie wodorowym i zakupu takich maszyn.
REKLAMA
Według prognoz, w 2033 roku PKP Intercity powinno przewieźć 74 miliony pasażerów. Do tego czasu praca przewozowa pociągów ma wzrosnąć o około 80 procent.
Aleksander Pszoniak, jk
REKLAMA