Transformacja biznesu po pandemii. Co zrobić, aby dostosować firmę do nowej rzeczywistości?
Pandemia zmieniła zachowania konsumentów na całym świecie. Razem z nimi musi zmienić się model biznesowy wielu przedsiębiorstw. Jak wyjść z zawirowań obronną ręką i zwiększyć wartość firmy?
2021-02-04, 05:55
Długoterminowy wzrost biznesu trzeba budować na fundamentach odporności operacyjnej, technicznej i biznesowej. Pandemia pokazała, że firmy muszą być zdolne do wytrzymania wstrząsów pochodzących z zewnątrz.
Powiązany Artykuł
![Pralnia .jpg](http://static.prsa.pl/images/a6343c03-2db6-4fb9-b1f7-85db7732090a.jpg)
Tarcza Finansowa 2.0 będzie rozszerzona. Zobacz, o jakie branże chodzi
Wysoka częstotliwość zakłóceń występujących na rynkach oznacza, że konieczne jest budowanie buforów pozwalających na kontynuowanie działalności. Ekonomiści mają tu na myśli zapasy finansowe pozostające do dyspozycji przedsiębiorstwa w okresie zawirowań.
Wzmocnij punkty krytyczne
Firmy powinny wykorzystać wnioski wyciągnięte z pandemii w celu identyfikacji punktów krytycznych ich działalności. Eliminacja wąskich gardeł poprzez wzmocnienie specyficznych segmentów biznesu i usprawnienie procesów powinna w przyszłości zaprocentować większą odpornością organizacyjną.
Pilna potrzeba dostosowania firm do nowej rzeczywistości, w której panuje dystans społeczny i zawieranych jest coraz więcej transakcji cyfrowych, wymaga krytycznej oceny relacji z klientami. Eksperci wskazują, że budowanie elastyczności organizacyjnej pozwoli, aby czasochłonne procesy ustąpiły miejsca prostszym alternatywom, umożliwiając prowadzenie działalności w bardziej zwinny i praktyczny sposób.
Przemyśl proces produkcji
Pandemia pokazała, że gospodarka światowa w ogromnym stopniu opiera się na łańcuchach dostaw, które są podatne na zakłócenia. Przerwanie łańcucha dostaw może skutkować problemami z wysyłką i produkcją, jeśli firma nie ma elastycznego planu reagowania na zgłaszany przez konsumentów popyt.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
![giełda waluty 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/d6a2edff-2e4e-4102-a0fa-8669b7e5f541.jpg)
Rekordowe 4,3 mld euro unijnych pożyczek na ochronę miejsc pracy dla Polski
Istotne jest takie zaprojektowanie procesów produkcyjnych, aby umożliwić kontynuację działalności firmy nawet w przypadku przedłużających się problemów z dostawami surowców czy komponentów. Eksperci od zarządzania wskazują tu na dwie możliwości: zróżnicowanie źródeł dostaw oraz tworzenie znaczących zapasów materiałów.
Zadbaj o klienta
Istotne dla wielu firm będzie zapewnienie elastyczności rozwiązań oferowanych klientom. Dostosowanie się do ich potrzeb będzie wymagało umiejętności interpretacji zwyczajów zakupowych konsumentów w obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy i wzorców konsumpcji.
Transformacja doświadczeń klientów rozpoczęła się na długo przed wybuchem pandemii, ale działania te przyspieszyły w ciągu ostatniego roku, gdy rewolucja cyfrowa nabrała tempa. W erze spersonalizowanych usług na żądanie oczekiwania klientów ewoluowały. Właśnie teraz jest idealna okazja do optymalizacji zasobów cyfrowych, aby zapewnić sobie jak najwięcej korzyści z poniesionych nakładów.
Pamiętaj o pracownikach
Miejsce pracy po pandemii będzie w niewielkim stopniu przypominać biura, które wielu z nas opuściło w marcu ubiegłego roku.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
![makler giełda 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/20580140-9811-43c3-a7cd-1074b85e8936.jpg)
Eksperci: nastroje przedsiębiorców się poprawiają, ale trzeba szybko wypracować plan odbudowy gospodarki
W miarę jak firmy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę do tworzenia bardziej elastycznych form pracy, zmiany te będą miały znaczący wpływ na rekrutację i zarządzanie talentami.
Umiejętny dobór pracowników odnajdujących się w tzw. hybrydowym modelu pracy (praca częściowo z domu, a częściowo w biurze) prawdopodobnie stanie się kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie firmy. Badania pokazują, że pracownicy będą oczekiwać większej swobody w wykonywaniu swojej pracy zdalnie i nie będą chcieli być zbyt ograniczani sztywnymi harmonogramami pracy.
PolskieRadio24.pl/HBR/mib
REKLAMA