Transformacja biznesu po pandemii. Co zrobić, aby dostosować firmę do nowej rzeczywistości?
Pandemia zmieniła zachowania konsumentów na całym świecie. Razem z nimi musi zmienić się model biznesowy wielu przedsiębiorstw. Jak wyjść z zawirowań obronną ręką i zwiększyć wartość firmy?
2021-02-04, 05:55
Długoterminowy wzrost biznesu trzeba budować na fundamentach odporności operacyjnej, technicznej i biznesowej. Pandemia pokazała, że firmy muszą być zdolne do wytrzymania wstrząsów pochodzących z zewnątrz.
Powiązany Artykuł
Tarcza Finansowa 2.0 będzie rozszerzona. Zobacz, o jakie branże chodzi
Wysoka częstotliwość zakłóceń występujących na rynkach oznacza, że konieczne jest budowanie buforów pozwalających na kontynuowanie działalności. Ekonomiści mają tu na myśli zapasy finansowe pozostające do dyspozycji przedsiębiorstwa w okresie zawirowań.
Wzmocnij punkty krytyczne
Firmy powinny wykorzystać wnioski wyciągnięte z pandemii w celu identyfikacji punktów krytycznych ich działalności. Eliminacja wąskich gardeł poprzez wzmocnienie specyficznych segmentów biznesu i usprawnienie procesów powinna w przyszłości zaprocentować większą odpornością organizacyjną.
Pilna potrzeba dostosowania firm do nowej rzeczywistości, w której panuje dystans społeczny i zawieranych jest coraz więcej transakcji cyfrowych, wymaga krytycznej oceny relacji z klientami. Eksperci wskazują, że budowanie elastyczności organizacyjnej pozwoli, aby czasochłonne procesy ustąpiły miejsca prostszym alternatywom, umożliwiając prowadzenie działalności w bardziej zwinny i praktyczny sposób.
Przemyśl proces produkcji
Pandemia pokazała, że gospodarka światowa w ogromnym stopniu opiera się na łańcuchach dostaw, które są podatne na zakłócenia. Przerwanie łańcucha dostaw może skutkować problemami z wysyłką i produkcją, jeśli firma nie ma elastycznego planu reagowania na zgłaszany przez konsumentów popyt.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Rekordowe 4,3 mld euro unijnych pożyczek na ochronę miejsc pracy dla Polski
Istotne jest takie zaprojektowanie procesów produkcyjnych, aby umożliwić kontynuację działalności firmy nawet w przypadku przedłużających się problemów z dostawami surowców czy komponentów. Eksperci od zarządzania wskazują tu na dwie możliwości: zróżnicowanie źródeł dostaw oraz tworzenie znaczących zapasów materiałów.
Zadbaj o klienta
Istotne dla wielu firm będzie zapewnienie elastyczności rozwiązań oferowanych klientom. Dostosowanie się do ich potrzeb będzie wymagało umiejętności interpretacji zwyczajów zakupowych konsumentów w obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy i wzorców konsumpcji.
Transformacja doświadczeń klientów rozpoczęła się na długo przed wybuchem pandemii, ale działania te przyspieszyły w ciągu ostatniego roku, gdy rewolucja cyfrowa nabrała tempa. W erze spersonalizowanych usług na żądanie oczekiwania klientów ewoluowały. Właśnie teraz jest idealna okazja do optymalizacji zasobów cyfrowych, aby zapewnić sobie jak najwięcej korzyści z poniesionych nakładów.
Pamiętaj o pracownikach
Miejsce pracy po pandemii będzie w niewielkim stopniu przypominać biura, które wielu z nas opuściło w marcu ubiegłego roku.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Eksperci: nastroje przedsiębiorców się poprawiają, ale trzeba szybko wypracować plan odbudowy gospodarki
W miarę jak firmy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę do tworzenia bardziej elastycznych form pracy, zmiany te będą miały znaczący wpływ na rekrutację i zarządzanie talentami.
Umiejętny dobór pracowników odnajdujących się w tzw. hybrydowym modelu pracy (praca częściowo z domu, a częściowo w biurze) prawdopodobnie stanie się kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie firmy. Badania pokazują, że pracownicy będą oczekiwać większej swobody w wykonywaniu swojej pracy zdalnie i nie będą chcieli być zbyt ograniczani sztywnymi harmonogramami pracy.
PolskieRadio24.pl/HBR/mib
REKLAMA