Wartość polskiego e-handlu rośnie w imponującym tempie. W tym roku może podskoczyć o kolejne 30 procent

Wartość krajowego e-handlu w 2021 r. może wzrosnąć o 20-30 proc. – szacuje ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według niego rośnie szansa na dogonienie europejskich liderów. Wzrost wartości sprzedaży w 2020 r. był imponujący.

2021-03-16, 12:44

Wartość polskiego e-handlu rośnie w imponującym tempie. W tym roku może podskoczyć o kolejne 30 procent
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/DenPhotos

Rok 2021 rozpoczął się z niemal 10-proc. udziałem e-handlu w całej sprzedaży detalicznej (9,1 proc. w grudniu ub.r., 9,8 proc. w styczniu br.). Jak podkreśla szef zespołu gospodarki cyfrowej w PIE Ignacy Święcicki, wzrost wartości sprzedaży w 2020 r. był imponujący.

– Szacunki mówią o wartościach między 35 proc. a niemal 60 proc. Taka jest też skala wzrostu raportowana przez największą polską platformę sprzedaży online, która wykazała o 54 proc. większą wartości sprzedanych towarów – podkreślił.

Powiązany Artykuł

ehandel1200.jpg
Coraz ostrzejsza konkurencja na rynku e-handlu. Nie jest łatwo pozyskać nowych klientów

Wejście Amazona nie spowodowało przełomu

Według eksperta, w obecnym roku tempo wzrostu nie będzie już pewnie tak imponujące, choć wciąż dynamiczne – zależnie od prognoz, znajdzie się zapewne w przedziale pomiędzy 20 proc. a 30 proc. Jest kilka istotnych czynników, które mogą pozytywnie wpłynąć na tempo rozwoju e-commerce w Polsce, zarówno poprzez zwiększenie liczby sprzedawców, jak i zachęcenie nowych grup kupujących.

– Pierwszym jest oczywiście sytuacja pandemiczna, która już obecnie prowadzi do kolejnego ograniczenia działalności gospodarczej i zamknięcia sklepów – dodał.
Nawet w ostatnich tygodniach, gdy sklepy były otwarte, ruch w galeriach handlowych był o ok. 25 proc. niższy niż przed pandemią. Ich ponowne zamknięcie oznacza oczywiście ponowne problemy dla sprzedawców, jednak po roku pandemii wielu z nich wzmocniło kanały cyfrowe i wprowadziło zachęty dla kupujących tą drogą.

Według Ignacego Święcickiego wejście Amazona do Polski nie spowodowało póki co przełomu, może jednak istotnie wpłynąć na zwiększenie liczby sprzedających, poprzez wzrost konkurencji i łatwiejsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

– Dynamiczny rozwój nowych usług dla sprzedających – na przykład inwestycje największych platform w usługi typu fulfillment czyli, przekazanie logistyki – przechowywania, pakowania i wysyłki towaru do wyspecjalizowanego pośrednika, również przełoży się na poszerzenie bazy podmiotów sprzedających przez internet – zaznaczył.

Czynników jest sporo

Patrząc na e-handel od strony zachęt dla klienta warto zauważyć rosnącą konkurencję między platformami w obszarze jakości dostawy przede wszystkim poprzez rozwój sieci paczkomatów i punktów odbioru i skrócenie terminów dostawy. W tym kierunku rozwijają się wszystkie największe platformy obecne w Polsce.

Czynników pozytywnie wpływających na rozwój e-commerce jest więc sporo. Rośnie też więc szansa na oderwanie się od trendu widocznego przed pandemią, który nie dawał nadziei na nadgonienie europejskich liderów.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej