"Zadbaj o siebie, zadbaj o swoje pieniądze". Rozpoczyna się Światowy Tydzień Pieniądza

2021-03-22, 08:25

"Zadbaj o siebie, zadbaj o swoje pieniądze". Rozpoczyna się Światowy Tydzień Pieniądza
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock.com/Konektus Photo

Już dzisiaj rozpoczyna się Światowy Tydzień Pieniądza. To coroczna międzynarodowa kampania informacyjna na rzecz podnoszenia świadomości finansowej dzieci i młodzieży od najmłodszych lat. Organizatorem jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD/INFE.

Celem kampanii jest rozwijanie wiedzy, umiejętności, postaw i nawyków młodych ludzi, aby podejmowali racjonalne decyzje finansowe. Głównym założeniem akcji jest wielopoziomowa współpraca między instytucjami, praktykami edukacji finansowej i edukatorami zaangażowanymi w pracę z dziećmi i młodzieżą na gruncie lokalnym i w wymiarze międzynarodowym. Rolę polskiego koordynatora kampanii pełni Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, a koordynacja odbywa się w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR.

Setki krajów, miliony dzieci

Do tej pory odbyło się osiem edycji Global Money Week. Wzięło w nich udział łącznie ok. 40 mln dzieci i młodzieży ze 170 krajów na całym świecie, przy zaangażowaniu ponad 63 tysięcy instytucji. Rokrocznie w akcję włączają się instytucje publiczne, takie jak banki centralne, instytucje nadzorujące krajowe rynki finansowe, ministerstwa finansów, ministerstwa, a także szkoły, uczelnie, ośrodki badawcze, organizacje pozarządowe. Organizatorem kampanii jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD/INFE.

Hasło przewodnie Światowego Tygodnia Pieniądza 2021 – który potrwa od 22 do 28 marca – brzmi: "Zadbaj o siebie, zadbaj o swoje pieniądze". Hasło to podkreśla konieczność budowania finansowej odporności przy jednoczesnym dbaniu o zdrowie w obecnej sytuacji na świecie. Z kolei oficjalny slogan GMW – "Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj" – początkowo wykorzystywany jako hasło przewodnie GMW 2017, a następnie przekształcony w slogan całej kampanii GMW.

Powiązany Artykuł

cyberatak free 1200.jpg
Oszuści bezwzględnie wykorzystują pandemię. Interpol radzi, jak chronić się przed cyberprzestępcami



Rejestracja na stronie Komisji

Tematyka cyklu szkoleniowego uwzględnia m.in. zagadnienia wymienione w podstawie programowej przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości. Jednym z najważniejszych wydarzeń Tygodnia są webinaria organizowane przez UKNF, dotyczące rynku finansowego:
    • Zrozumieć działalność banku i operacje bankowe;
    • "Brać kredyt czy nie brać?" – oto jest pytanie. Co powinien wiedzieć młody człowiek, zanim podpisze umowę kredytową;
    • Skąd się biorą pieniądze w banku?
    • Jak i czy inwestować za pośrednictwem funduszy inwestycyjnych;
    • Cyberoszuści atakują – jak nie dać się okraść w Internecie;
    • Ryzyko kursowe. ABC;
    • Oszustwa na rynku finansowym – dlaczego wciąż im ulegamy;
    • Rynek finansowy, usługi finansowe, bank i jego rola w gospodarce;
    • System gwarantowania depozytów w Polsce.

https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1372231255790645249?s=20

Rejestracja odbywa się wyłącznie poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy dostępny przy informacjach szczegółowych na temat poszczególnych wydarzeń na stronie www.knf.gov.pl. Rejestracja nie jest równoznaczna z dokonaniem zgłoszenia udziału w kampanii GMW, jednak Komisja Nadzoru Finansowego zachęca szkolnych koordynatorów GMW dokonujących rejestracji na webinaria, równolegle do zgłoszenia udziału w całej kampanii.

Oferta UKNF lub własne inicjatywy

Do udziału w kampanii organizatorzy i koordynatorzy krajowi zapraszają szkoły na wszystkich etapach nauczania, inne placówki oświatowo-wychowawcze, a także biblioteki publiczne. Rolę szkolnych koordynatorów Global Money Week mogą pełnić dyrektorzy szkół, nauczyciele dowolnych przedmiotów, wychowawcy świetlicowi, warsztatowcy, animatorzy czy pracownicy bibliotek.

Warunkiem uczestnictwa w kampanii jest zaplanowanie i realizacja podczas Światowego Tygodnia Pieniądza minimum jednego działania z zakresu edukacji finansowej o możliwie największym zasięgu w dowolnej formie dostosowanej do grupy wiekowej odbiorców. Przy organizowaniu wydarzeń i inicjatyw w ramach kampanii uczestnicy mogą posługiwać się, zarówno hasłem GMW 2021, jak i oficjalnym sloganem GMW, gdyż obydwa zawierają główny jej przekaz.


Przy wyborze form działania szkolni koordynatorzy mogą skorzystać z oferty programowej UKNF oraz propozycji innych instytucji lub przygotować własną inicjatywę – lekcje z aktywnym udziałem uczniów, warsztaty, quizy, debaty, prezentacje multimedialne, maratony gier o tematyce finansowej, konkursy umiejętności, konkursy obejmujące różne dziedziny twórczości artystycznej i towarzyszące im wystawy, projekty badawcze dotyczące oszczędzania, zarządzania budżetem domowym, audycje emitowana przez szkolny radiowęzeł, gazetkę szkolną, spotkania on-line z przedstawicielami ciekawych zawodów.
Zgłaszać można się aż do zakończenia Światowego Tygodnia Pieniądza, tj. do 28 marca 2021 r.

PolskieRadio24.pl, DoS, md

Polecane

Wróć do strony głównej