more_horiz
Gospodarka

Międzynarodowe połączenia kolejowe sprzyjają klimatowi. Europa stawia na pociągi

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2021 07:07
Trwa Europejski Rok Kolei. Mimo że kryzys COVID-19 ogranicza nasze możliwości podróżowania, Unia Europejska zwraca w tym roku uwagę na znaczenie dobrych europejskich połączeń kolejowych. Celem jest ożywienie pasażerskiego i towarowego transportu kolejowego w Europie po pandemii, aby w ten sposób przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Denis Belitsky

- Podróżowanie pociągiem jest zrównoważone i wygodne. Ważne jest, abyśmy połączyli siły na skalę europejską w celu ułatwienia podróżującym międzynarodowych podróży pociągiem. W przypadku każdego celu podróży na odległość do 700 km pociąg powinien stanowić niedrogą i ekologiczną alternatywę - stwierdziła Holenderska sekretarz stanu Stientje van Veldhoven odpowiedzialna za infrastrukturę i gospodarkę wodną.

Unia Europejska postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest zapewnienie bardziej zrównoważonej mobilności. Kolej może odegrać kluczową rolę w przyszłym systemie transportowym, ponieważ jest czysta, bezpieczna i niezawodna, a także może stać się symbolem Europejskiego Zielonego Ładu.

Brak bezpośrednich połączeń kolejowych na długich trasach. Źródło: Raport ''Hop on the Train'' Brak bezpośrednich połączeń kolejowych na długich trasach. Źródło: Raport ''Hop on the Train''


Zgodnie z raportem ''Europe on Rail'': ''Wzmocniony europejski system kolejowy mógłby lepiej połączyć ludzi i przedsiębiorstwa w Europie, ograniczyć emisje transportowe poprzez stworzenie alternatywnych możliwości dla transportu drogowego i lotniczego oraz nadać gospodarce europejskiej zielony impuls po Covid-19. Choć wiele podmiotów chwali kolej, europejski system kolejowy nie jest obecnie w najlepszej kondycji, by odgrywać główną rolę w systemach transportowych.

Czytaj także:
shutt Komisja Europejska 1200.jpg
Projekty infrastrukturalne muszą sprostać zmianom klimatycznym. Od tego zależy dostęp do unijnych funduszy

W niemal wszystkich państwach członkowskich UE znaczenie kolei zmalało w ciągu ostatnich dziesięcioleci z powodu dużego nacisku na transport drogowy i lotniczy. Kolej stanowi zaledwie 8 proc. transportu pasażerskiego, a w szczególności międzynarodowe usługi kolejowe nie są wystarczająco rozwinięte. Z 365 transgranicznych połączeń kolejowych, które kiedyś istniały, 149 nie działało w 2018 r., a obecnie nawet nie wszystkie europejskie stolice są połączone bezpośrednimi połączeniami kolejowymi. System kolejowy w UE jest obecnie niczym więcej niż zlepkiem systemów krajowych, bez kompleksowej strategii europejskiej.''


W Europejskim Roku Kolei 2021 Unia Europejska i rządy krajowe chcą wykorzystać szansę na ożywienie europejskich usług kolejowych. Za idealny przykład możliwości do wykorzystania cytowany raport stawia bezpośrednie połączenie między Warszawą a Paryżem. Mogłoby ono być pierwszym testem dla nowych linii międzynarodowych. Istnieją już bezpośrednie połączenia na odcinkach: Warszawa-Berlin (6 godz.), Berlin-Kolonia, Kolonia-Bruksela, Bruksela-Paryż (1,5 godz).

Zakres możliwych  do  utworzenia transgranicznych tras kolejowych. Źródło: Raport ''Hop on the Train'' Zakres możliwych do utworzenia transgranicznych tras kolejowych. Źródło: Raport ''Hop on the Train''

Podróż Warszawa-Paryż może być obecnie realizowana w czasie 13 godz. Przy poprawie infrastruktury czas podróży mógłby zostać skrócony o godzinę. Dostępny jest już tabor kolejowy (TGV), który posiada certyfikaty w Niemczech, Belgii i Francji. Podczas gdy proces certyfikacji w Polsce jest w toku, usługa próbna mogłaby się rozpocząć na trasie Berlin-Paryż. Trasa ta miałaby znaczny potencjał do przeniesienia lotów na kolej, ponieważ niektóre jej odcinki są bardzo uczęszczanymi trasami lotniczymi. Co roku ponad pięć milionów pasażerów pokonuje całą trasę Warszawa-Paryż lub jej mniejsze odcinki. Przykładowo, między Kolonią a Paryżem codziennie lata średnio ponad 2,5 tys. osób, a między Berlinem a Paryżem 3 tys.

Innym przypadkiem testowym mogłoby być bezpośrednie połączenie między Amsterdamem a Barceloną. Obecnie pociągi realizują tę podróż w trzech odcinkach: Amsterdam-Bruksela (2,5 godz.), Bruksela-Lyon (3,75 godz.) i Lyon-Barcelona (5 godz.) - łącznie 11 godzin 15 minut. Bezpośredni pociąg mógłby połączyć Amsterdam i Barcelonę w czasie o godzinę krótszym. Tabor kolejowy jest dostępny dla tej trasy: pociąg Siemens Velaro jest certyfikowany w Holandii, Belgii, Francji i Hiszpanii. Trasa ta miałaby znaczny potencjał w zakresie przesunięcia podróży z transportu lotniczego na kolejowy. Przykładowo, każdego dnia z Paryża do Barcelony lata średnio 6 500 osób. W 2019 r. prawie 8,5 mln osób skorzystało z lotu na trasie Amsterdam-Barcelona lub jej mniejszych odcinkach.


PolskieRadio24.pl/ Hop on the Train/ mib