Ile Polacy wydadzą na święta Bożego Narodzenia? Nowe dane firmy Deloitte

2021-12-01, 12:00

Ile Polacy wydadzą na święta Bożego Narodzenia? Nowe dane firmy Deloitte
W tym roku przeciętny Polak wyda na Boże Narodzenie o 11 procent więcej niż w 2020 roku. Foto: Shutterstock

Według firmy doradczej Deloitte wydatki na Boże Narodzenie będą kosztowały przeciętną polską rodzinę 2129 zł, czyli 11 proc. więcej niż rok temu. Gros, bo aż 70 proc. tych wydatków to żywność i prezenty pod choinkę.

Te dane pochodzą z 24 edycji międzynarodowego badania Deloitte przeprowadzonego w 17 europejskich krajach dotyczącego zakupów świątecznych. Według firmy doradczej Polacy nie  zamierzają w tym roku oszczędzać. "Na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi planujemy przeznaczyć średnio 2 129 zł" - poinformowano w analizie.

To więcej o 11 proc., czyli o ponad 200 zł, w porównaniu z kwotą, którą deklarowano rok temu. Widoczne zmiany dotyczą żywności, napojów oraz podróży. "Głównym powodem zwiększenia wydatków są wzrosty cen w sklepach i na stacjach benzynowych, które dostrzega ponad 70 proc. społeczeństwa" - twierdzą analitycy Deloitte.

Wydatki także na podróże


Według Deloitte, w drugim roku pandemii Polacy przewidują wzrost swoich wydatków okołoświątecznych. "Przede wszystkim zwiększy się koszyk związany z podróżami, co jest naturalne, biorąc pod uwagę, że w poprzednie święta podróże z powodu obostrzeń były mocno ograniczone. Na ten cel przeznaczymy średnio 333 zł, czyli o ponad 55 proc. więcej niż w minionym roku" - podano w analizie.

Czytamy w niej, że nie będziemy oszczędzać na żywności i napojach. "Zamierzamy wydać na nie 944 zł i średnio będzie to koszt o 10 proc. wyższy niż w ubiegłym roku. Z kolei prezenty pochłoną podobną do zeszłorocznej sumę 546 zł (wzrost o 2 proc.). Przyjemności oraz rozrywka będą nas kosztować średnio 306 zł (spadek o 3 proc.)" - napisano w raporcie firmy doradczej.

Z badania Deloitte wynika, że w tym roku statystyczny Polak zamierza kupić średnio 7 prezentów. "Przede wszystkim będą to upominki dla dzieci (63 proc.), na nie także zostanie przeznaczona największa część budżetu (48 proc.). Równie hojnie obdarowani zostaną partnerzy, mężowie, żony (61 proc.)" - uważają eksperci Deloitte. Polacy nie zapominają także o rodzicach, 56 proc. planuje przygotować dla nich niespodziankę.

Co kupimy pod choinkę ?


"W tym roku będą to przede wszystkim kosmetyki i perfumy, takie zakupy deklaruje 56 proc. ankietowanych" - zauważyła Natalia Załęcka z Deloitte. Dodała, że drugą najpopularniejszą kategorią, którą wskazuje 50 proc. badanych, są gry i zabawki. Dużą popularnością cieszą się także książki - 46 proc. wskazań.

"Rozczarowani mogą być fani elektroniki - ponad 85 proc. osób nie planuje tego typu zakupów" - podała. Zwróciła przy tym uwagę, że coraz więcej z nas planuje zakupy wcześniej. Z badania wynika, że w listopadzie chciało to zrobić 27 proc. i jest to ogromny skok w porównaniu do roku poprzedniego (12 proc). Black Friday był dodatkową okazją do zakupów świątecznych dla około 1 na 10 osób. W grudniu średnio dwóch na trzech Polaków planuje zakupy świąteczne, najwięcej osób (54 proc.) zamierza zdążyć do 25 grudnia.

Gdzie wydamy nasze pieniądze ?


Z badania wynika, że wśród świątecznych wydatków znajdują się również datki na pomoc charytatywną. Dwie na trzy osoby chcą wesprzeć potrzebujących, a średnia kwota to około 90 zł.

Prawie połowa (47 proc.) świątecznego budżetu zostanie wydana w sklepach online. W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje (85 proc.). Kanały online będziemy wybierać przy produktach związanych z podróżami i spędzaniem czasu wolnego (71 proc.) oraz poszukując elektroniki (64 proc.) i zabawek czy książek (63 proc.).

Co ciekawe, w pozostałych kategoriach różnice nie są już tak znaczące. Ci, którzy decydują się na zakup kosmetyków, odzieży, dóbr luksusowych, telefonów czy artykułów sportowych równie chętnie wybierają sklepy online, co stacjonarne. Preferowanym sposobem płatności nadal jest gotówka (30 proc.), najpopularniejszą formą online jest płatność kartą (15 proc.) - wynika z badania Deloitte.

PR24/PAP/sw

Polecane

Wróć do strony głównej