Ogromna pożyczka dla PKP Intercity. Europejski Bank Inwestycyjny pomoże w zakupie nowego taboru

2021-12-10, 13:43

Ogromna pożyczka dla PKP Intercity. Europejski Bank Inwestycyjny pomoże w zakupie nowego taboru
W planach PKP Intercity jest też zakup około 100 nowych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych.Foto: PKP Intercity/Twitter

Spółka PKP Intercity podpisała umowę na dofinansowanie modernizacji taboru z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. W sumie bank wypłaci równowartość 4,5 miliarda złotych. Pieniądze zostaną wydane między innymi na zakup nowych wagonów i lokomotyw.

Państwowy przewoźnik dalekobieżny chce do 2030 roku zmodernizować 500 wagonów, którymi już dysponuje, a 500 chce kupić. W planach jest też zakup około 100 nowych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych, co oznacza, że mogłyby one jeździć także za granicą.

A to z kolei pomogłoby spółce w rozbudowie siatki połączeń międzynarodowych. PKP Intercity chce też zakupić kilkadziesiąt wagonów typu push-pull i specjalnych lokomotyw dla tych zestawów. Wartość wszystkich inwestycji to 9 mld zł. Bank może dofinansować połowę zakupów, stąd kwota 4,5 mld zł.

Największy w historii zastrzyk finansowy

Przedstawiciele spółki wyjaśniają, że modernizacja taboru jest kluczowa dla jej rozwoju. Dzięki poprawie punktualności, komfortu podróżowania oraz oferty, może się zwiększyć liczba podróżujących. Prezes PKP Intercity przypomniał, że w 2019 roku, przed wybuchem pandemii z usług przewoźnika skorzystało około 50 mln pasażerów, co było najlepszym wynikiem do wielu lat. Jest to dowód na to, że Polacy chcą korzystać z połączeń kolejowych.

- Jest to największy w historii spółki zastrzyk finansowy ze strony EBI. To, co otrzymujemy, będzie miało wpływ liczbę pasażerów - mówił podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Jest to już piąta umowa kredytowa pomiędzy EBI a intercity zawarta od 2006 roku. Kredyt jest celowy - chodzi o sfinansowanie sześciu głównych komponentów.

Przedstawiciele spółki zapewniają, że umowa dostrojona do potrzeb firmy i do sytuacji na świecie. Jedną z opcji jest na przykład możliwość skorzystania z okresu karencji w spłacie. Wynosi on sześć lat. Czas spłaty kredytu może wynieść nawet 25 lat.

Spółka zainwestuje 19 mld zł w tabor

Wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego Teresa Czerwińska powiedziała, że inwestowanie w kolej jest w dzisiejszych czasach uzasadnione.

- Jako bank Unii Europejskiej jesteśmy zaangażowani w takie inwestycje, które przestawiają gospodarkę na niskoemisyjną i przyjazną dla środowiska. To właśnie kolej będzie coraz bardziej konkurencyjnym środkiem transportu. Kolej to też lepszy dostęp do podróżowania dla osób z ograniczaną sprawnością ruchową - argumentowała wiceprezes EBI.

W ramach kontynuacji strategii taborowej "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Jak deklaruje spółka, w 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej