Ile na polskich drogach jest "elektryków"? Niemal dwukrotny wzrost

Jak wynika z najnowszej odsłony Licznika Elektromobilności, prowadzonego m.in. przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w Polsce w 2021 r. było zarejestrowanych ponad 39,6 tys. osobowych i użytkowych aut z napędem elektrycznym. To niemal dwukrotnie więcej wobec 2020 r.

2022-01-18, 11:53

Ile na polskich drogach jest "elektryków"? Niemal dwukrotny wzrost
Zdjęcie ilustracyjne/. Foto: welcomia/Shutterstock

Według opublikowanego dziś Licznika elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec ubiegłego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 39 tys. 658 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy park EV w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie - o 101 proc. rdr.

- W segmencie samochodów osobowych odnotowano 19 tys. 408 rejestracji. To kolejny już z rzędu historyczny rekord - zaznaczono.

Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, przez 12 miesięcy ubiegłego roku zarejestrowano prawie dwukrotnie więcej samochodów osobowych z napędem elektrycznym niż w 2020 r. i niemal czterokrotnie więcej niż w 2019 r.

- Liczba nowych rejestracji okazała się być o 125 proc. większa niż cały park EV w 2019 r. - powiedział.

Zwrócił uwagę, że w segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych w ciągu dwóch lat flota wzrosła o 63 proc.

- Pod względem liczby rejestracji nowych, osobowych samochodów elektrycznych jesteśmy obecnie na zbliżonym poziomie, jak np. Hiszpania w 2018 r. i nieco wyższym niż Niemcy, Niderlandy i Wielka Brytania w roku 2014 czy Szwecja w 2016 r. – dodał.

REKLAMA

Z infrastrukturą mogłoby być lepiej

Z raportu wynika, że wzrost mniejszy od spodziewanego odnotowano w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 tys. 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych - 3 tys. 784 punkty.

- 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW - podano. Łącznie w 2021 r. oddano do użytku 568 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego ponad 1/5 – 119 – w grudniu. Liczba punktów uruchomionych w 2021 r. wyniosła 1 tys. 143.

Czytaj także:

Mazur zwrócił uwagę, że przyrost nowych ładowarek w 2021 r. okazał się wyższy w porównaniu do 2020 r., gdy uruchomiono 353 nowe stacje, jak też do 2019 r.

- Rozwój stacji ładowania w Polsce wciąż opóźniają liczne bariery, przede wszystkim natury administracyjno-prawnej, m.in. przewlekłe procedury przyłączeniowe oraz niekorzystna z perspektywy operatorów struktura własnościowa infrastruktury elektroenergetycznej na Miejscach Obsługi Podróżnych - ocenił. Dodał, że stacje ładowania w Polsce są rozmieszczone nierównomiernie, "41 proc. z nich koncentruje się w 15 największych miastach".

REKLAMA

Ruszyło wsparcie przy zakupie elektryków

Autorzy Licznika Elektromobilności przypomnieli, że w 2021 r. "zapowiadany od dawna system finansowy wsparcia finansowego elektromobilności ze środków publicznych zaczął nabierać realnych kształtów". Wskazano m.in. na uruchomiony w lipcu przez NFOŚiGW pierwszy nabór w ramach programu "Mój Elektryk", adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających zeroemisyjne samochody osobowe. Z kolei ogłoszony w 2021 r. program "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" przewiduje dotacje do prywatnych stacji ładowania o mocy co najmniej 22 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 50 kW do mniej niż 150 kW, stacji ogólnodostępnych o mocach od 150 kW, jak również stacji tankowania wodoru.

Jak podkreśliło PSPA, "w grudniu ub.r. branża doczekała się także prezydenckiego podpisu na nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych". Według Mazura nowelizacja przyczyni się m.in. do przyspieszenia rozbudowy prywatnej infrastruktury ładowania.

- Nowe budynki, zarówno te użyteczności publicznej, jak i też mieszkalne, będą musiały być przygotowane na rozwój elektromobilności - przypomniał.

Jak wynika z Licznika elektromobilności, park e-busów w Polsce wzrósł o ponad połowę: z 430 w 2020 r. do 651 sztuk w 2021 r. Od stycznia do grudnia flota autobusowa powiększyła się o 220 elektrycznych pojazdów.

- Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w 2022 r. wchodzimy z dużą dawką optymizmu – podsumował Mazur.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej