Wszystkie informacje w jednym miejscu. Wraca temat budowy centralnej informacji emerytalnej

2022-05-11, 08:27

Wszystkie informacje w jednym miejscu. Wraca temat budowy centralnej informacji emerytalnej
Projekt budowy systemu trafił do konsultacji międzyresortowych.Foto: shutterstock.com/JP WALLET

Kancelaria premiera rozpoczyna prace nad stworzeniem systemu, który będzie gromadził wszelkie informacje na temat emerytur. Jak pisze "Puls Biznesu", koszt jego stworzenia to 35 mln zł, a jego utrzymanie w ciągu 10 lat będzie kosztować 215 mln zł.

Jak podaje gazeta, "Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazała do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania oraz konsultacji publicznych projekt ustawy o centralnej informacji emerytalnej (CIE)".

"To kolejne podejście rządu do jej budowy. Pierwotnie projekt był konsultowany jesienią 2019 r. Wówczas wnioskodawcą było Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, które kilka miesięcy później przestało istnieć. Podobnie jak w poprzednim projekcie, także w tym za budowę systemu ma odpowiadać Polski Fundusz Rozwoju (PFR), spółka kontrolowana przez skarb państwa. Współpracować ma z ZUS, KRUS i KPRM" – zwraca uwagę gazeta.

Najważniejsze informacje w jednym systemie

Dziennik wyjaśnia, że "CIE ma być systemem, dzięki któremu każdy obywatel ma uzyskać pełną i łatwo dostępną wiedzę na temat swoich oszczędności na wszystkich kontach produktów emerytalnych – ZUS, KRUS, IKE, IKZE, PPE, PPK, OFE – oraz ich stanu".

"Umożliwi również symulację wysokości przyszłych świadczeń emerytalnych, ułatwiając decyzję o oszczędzaniu na emerytalną przyszłość, oraz pozwoli na wykonywanie niektórych działań na środkach i kontach produktów emerytalnych" – dodaje.

Czytaj także:

Według gazety "CIE ma być zintegrowany z węzłem krajowym identyfikacji elektronicznej w zakresie uwierzytelnienia użytkowników do narzędzi i usług systemu".

Jaki jest koszt projektu?

"Koszt jego budowy, który poniesie PFR, ma wynieść 35 mln zł. Budowa będzie finansowana z dotacji celowej w wysokości 20 mln zł oraz funduszy własnych PFR. Główne pozycje kosztowe to: baza centralna – około 5 mln zł, usługi cyberbezpieczeństwa – około 4 mln zł, systemy analityczne/BI – około 2,5 mln zł czy integracje – około 2,8 mln zł" – informuje.

Przewidywane roczne koszty utrzymania i amortyzacji nakładów na budowę CIE poniesionych przez PFR – czytamy – "szacowane są na 23 mln zł przez pierwszych pięć lat od wdrożenia systemu, a w kolejnych latach po 20 mln zł rocznie". "Wśród kosztów utrzymania około 5 mln zł będą stanowić opłaty licencyjne, około 3 mln zł opłaty hostingowe, a utrzymanie i amortyzacja systemu w pierwszych latach ma kosztować 12 mln zł rocznie" – pisze "PB".

PolskieRadio24.pl, PAP, Puls Biznesu, md

Polecane

Wróć do strony głównej