more_horiz
Gospodarka

Jaki procent pociągów ma opóźnienia? Znamy najnowsze dane Urzędu Transportu Kolejowego

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2022 14:32
Jest poprawa, ale niewielka. Urząd Transportu Kolejowego przekazał najnowsze dane dotyczące punktualności polskiej kolei. Wskaźniki dotyczą zarówno ruchu pasażerskiego i towarowego. Statystyki są nadal gorsze, niż dwa lata temu.
W pierwszych trzech miesiącach tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,03 pociągów pasażerskich.
W pierwszych trzech miesiącach tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,03% pociągów pasażerskich.Foto: Materiały prasowe, PKP Intercity

Jak informuje UTK, współczynnik punktualności wzrósł względem poprzedniego kwartału, pomimo między innymi poważnej awarii systemów sterowania ruchem kolejowym. Przewoźnicy kolejowi uruchomili w tym okresie 559 tysięcy pociągów; 448 tysięcy pasażerskich oraz 111 tysięcy towarowych.

Współczynnik punktualności

W pierwszych trzech miesiącach tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,03% pociągów pasażerskich. Jest to wzrost o ponad jeden punkt procentowy względem poprzedniego kwartału. Najwyższą wartość współczynnika punktualności w przewozach pasażerskich odnotowano w lutym - 91,97%. W styczniu było to 91,61%, natomiast w marcu 89,62%.

Najwyższy wskaźnik punktualności w pierwszym kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa - 99,40%. Pociągi POLREGIO były punktualne w 91,70%. To wzrost o ponad 2 punkty procentowe w stosunku do czwartego kwartału 2021 roku. PKP Intercity osiągnęło wskaźnik punktualności na poziomie 69,78% - to spadek o prawie 1 punkt procentowy względem poprzedniego kwartału.

Średnie opóźnienie

Wartość średniego opóźnienia pociągów pasażerskich w I kwartale 2022 roku wyniosła 34 minuty dla pociągów opóźnionych na stacji końcowej powyżej 5 minut 59 sekund oraz prawie 12 minut dla wszystkich pociągów. To najsłabszy wynik odkąd Urząd Transportu Kolejowego publikuje dane dotyczące punktualności pociągów.

W czwartek 17 marca doszło do awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym obsługiwanych w ramach Lokalnych Centrów Sterowania. Awaria objęła łącznie 820 km linii kolejowych, trwała 14 godzin i dotyczyła 3 052 pociągów. Według informacji dostawcy LCS przyczyna leżała po jego stronie. Najwyższe opóźnienie w ten dzień będące bezpośrednim wynikiem awarii urządzeń, które  odnotowano, wyniosło 400 minut.

Awaria urządzeń sterowania ruchem

- Obserwowany w pierwszych dwóch miesiącach wzrost punktualności pociągów został bardzo silnie zahamowany przez niepokojące zdarzenia, do których doszło w marcu. Sytuacja związana z awarią urządzeń sterowania ruchem kolejowym pokazuje jak wiele czynników wpływa na prawidłowe funkcjonowanie krajowego systemu transportu kolejowego, a kolej musi być przygotowana na każdą sytuację, aby zapewnić płynność w realizacji przewozów - podsumowuje Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Dane UTK dotyczą także ruchu towarowego. W pierwszym kwartale 2022 tego roku do stacji końcowej punktualnie dojechało 42,05% pociągów towarowych, przy czym w przypadku pociągów krajowych współczynnik punktualności wyniósł 43,42%, a w przypadku pociągów międzynarodowych 36,96%. Dla przewozów krajowych odnotowano wzrost punktualności w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Czytaj także:

Najwyższy współczynnik punktualności dla wszystkich pociągów towarowych odnotowano 
w marcu - 43,13%. W styczniu współczynnik ten wyniósł 40,90%, natomiast w lutym 41,98%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w I kwartale wyniosło 689 minut.

Rok 2020 kolej zamknęła ze współczynnikiem punktualności sięgającym 95 procent. Rok później ten współczynnik spadł do 90,1 procent. Spadek punktualności odnotowano już w pierwszym kwartale zeszłego roku. Ostanie wyniki oznaczają niewielką poprawę, ale też są dowodem na to, że odbudowa punktualności do tej z poziomu sprzed dwóch lat może jeszcze potrwać.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem