more_horiz
Gospodarka

Własny biznes? Niekoniecznie. Nawet będąc bez pracy, założyłoby go tylko 7 procent z nas

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2022 12:37
Tylko 7 proc. Polaków zmuszonych do szukania pracy założyłoby własny biznes - wynika z badania gotowości biznesowej Polaków przygotowanego dla firmy Assay Group. Prawie 1/3 osób prowadzących własną firmę rozważa jej zamknięcie, a co piąty - jej sprzedaż.
Zdecydowana większość Polaków nie jest gotowa, by założyć własną firmę. 3 na 4 ankietowanych przyznaje, że w pierwszej kolejności szukałoby pracy na etat.
Zdecydowana większość Polaków nie jest gotowa, by założyć własną firmę. 3 na 4 ankietowanych przyznaje, że w pierwszej kolejności szukałoby pracy na etat.Foto: Jacob Lund/Shutterstock

Z badania gotowości biznesowej Polaków przygotowanego dla firmy Assay Group przez Maison&Partners wynika, że Polacy w życiu zawodowym cenią przede wszystkim bezpieczeństwo oraz stabilizację, unikają ryzyka.

Niemal dwa razy więcej osób jest zwolennikami pracy na etacie niż "na swoim". Mimo to ich nastawienie do prowadzenia biznesu jest raczej pozytywne. Jako główne zalety tej formy aktywności zawodowej wymieniane są: satysfakcja z pracy +na swoim+ oraz poczucie niezależności - podano w badaniu.

Zaznaczono, że obecni przedsiębiorcy częściej niż osoby niemające własnej firmy zwracają uwagę na takie korzyści jak: elastyczny czas pracy, wyższe zarobki niż na etacie, poczucie wolności, a także posiadanie władzy i kontroli.

Własny biznes nie zawsze atrakcyjny

Assay Group zwrócił uwagę, że, Polacy dostrzegają jednak wiele wad związanych z prowadzeniem własnego biznesu.

"Przede wszystkim łączą ten typ aktywności z ryzykiem niepowodzenia, dużym stresem i odpowiedzialnością, koniecznością ciągłego bycia na bieżąco z przepisami. Obecni przedsiębiorcy jako jedną z głównych wad wskazują stres i nieregularność zarobków" - stwierdzono w raporcie.

Według raportu większość Polaków jest zdania, że w Polsce nie ma sprzyjającego klimatu do prowadzenia biznesu – ani otoczenie prawne, ani system podatkowy nie są postrzegane jako korzystne dla przedsiębiorców. Zarówno osoby nieposiadające firmy, jak i prowadzące obecnie własny biznes, zgodnie uważają, że wysokie koszty pracy i podatki, a także niestabilność prawa to główne bariery związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce - wymieniono.

Czytaj także:


W raporcie podkreślono, że zdecydowana większość Polaków nie jest gotowa, by założyć własną firmę. 3 na 4 ankietowanych przyznaje, że w pierwszej kolejności szukałoby pracy na etat. W grupie obecnych przedsiębiorców prawie połowa przyznaje, że wybrałaby pracę "u kogoś". Tylko 7 proc. Polaków (a 35 proc. w grupie obecnie prowadzących biznes) deklaruje, założyliby własny biznes - stwierdzono.

Dodano, że 15 proc. Polaków wyraża gotowość założenia własnej firmy – około połowy z tych osób myśli o tym, aby założyć własny biznes w ciągu najbliższych 2 lat, natomiast pozostali rozważają taką opcję w dłuższej perspektywie czasowej.

Zły czas na prowadzenie firmy?

W raporcie wyjaśniono, że zachowawczość Polaków w stosunku do zakładania własnego biznesu jest związana z przekonaniem, że to nie jest dobry moment na zakładanie firmy. Zarówno sytuacja polityczno - gospodarcza w kraju (wysoka inflacja, rosnące koszty życia, niestabilność itp.), jak i na świecie (wojna na Ukrainie, kryzys energetyczny itp.) mogą powodować większą potrzebę bezpieczeństwa oraz stabilizacji.

Z raportu wynika również, że około 5 proc. Polaków deklaruje, że obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą lub firmę. Wśród polskich firm przeważają jednoosobowe działalności gospodarcze oraz mikroprzedsiębiorstwa (do 9 pracowników), stanowiące ponad 80 proc. wszystkich biznesów. Firmy na polskim rynku to w większości młode podmioty, działające w sektorze usług, istniejące na rynku nie dłużej niż 10 lat, a ich dochód roczny nie przekracza 300 tys. zł.

Zwrócono również uwagę, że choć większość przedsiębiorców deklaruje, że w poprzednim roku (2021) ich firmy przyniosły zyski, to niemal 30 proc. osób myśli o zamknięciu działalności lub firmy, a nieco ponad 20 proc. o sprzedaży firmy (w całości lub częściowo) - zaznaczono w raporcie.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) na internetowym panelu badawczym Ariadna. Badanie było realizowane w kwietniu 2022 r.

PolskieRadio24.pl, PAP, md