more_horiz
Gospodarka

Więcej inwestycji w Programie Przystankowym. Kolej będzie bardziej dostępna dla pasażerów

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2022 13:57
Rząd przyjął zmiany w Programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Z listy rezerwowej na podstawową zostały przesunięte 43 inwestycje. O szczegółach mówił dziś w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Program przystankowy został rozszerzony o kolejne inwestycje.
Program przystankowy został rozszerzony o kolejne inwestycje.Foto: Shutterstock

Wśród tych inwestycji, które znalazły się na liście podstawowej programu znalazły się między innymi budowa nowych przystanków w Krakowie i w Żarach oraz modernizacje istniejących przystanków takich, jak  Chełm, Dąbrowa Białostocka i Augustów.

- Rozwijamy polską kolej. Odpowiedzią na trudną sytuację gospodarczą muszą być inwestycje publiczne. Dlatego poszerzyliśmy listę podstawową Programu Przystankowego o kolejne zadania - powiedział w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Powstanie kilkadziesiąt nowych przystanków

Wskazał przy tym, że w przyszłym roku ruszy budowa trzech przystanków, które obsłużą pasażerów w ruchu aglomeracyjnym w Krakowie.

- Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Poza tym dzięki lepszemu dostępowi do kolei mieszkańcy północnej części Krakowa będą mogli łatwiej i szybciej przedostać się do centrum miasta. Kluczowy jest tu przystanek Kraków Piastów - dodał szef resortu infrastruktury.

W 2021 roku zostały podpisane umowy na realizację 20 inwestycji ujętych w Programie Przystankowym. Ich łączna wartość to 52,04 milionów złotych.  Dziewięć z nich dotyczy budowy nowego przystanku lub peronu, zaś 11 umów opiewa na modernizację. Dla kolejnych 24 lokalizacji zostały ogłoszone postępowania przetargowe o łącznej wartości prawie 130 milionów złotych.

Walka z wykluczeniem komunikacyjnym

Program przystankowy, to jeden z elementów walki z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym. Wykluczeni, to mieszkańcy terenów, które nie mają regularnej, wygodnej i dostępnej komunikacji z większym ośrodkami miejskimi, a dojazd jest możliwy jedynie własnym samochodem. Według szacunków przedstawianych przez Klub Jagielloński objętych wykluczeniem może być nawet około 14 milionów Polaków. Przyczyną były wieloletnie zaniedbania inwestycyjne na kolei, czego skutkiem stała się systematyczna likwidacja połączeń – chodziło przede wszystkim o najmniej dochodowe połączenia lokalne. Redukcja objęta także połączenia autobusowe. Argument był ten sam – straty finansowe, które przynosiły lokalne kursy, a także fatalna jakość dróg, która uniemożliwiała organizację sprawnych połączeń.

Czytaj także:

Poprawę sytuacji na kolei mają przynieść dwa programy – Kolej Plus, a także program przystankowy. Ten pierwszy zakłada rewitalizację nieużywanych od wielu lat linii kolejowych i uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich. Program zakłada także budowę zupełnie nowych tras. Program przystankowy ma sprawić, że istniejące linii kolejowe będą bardziej dostępne dla pasażerów.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md