Wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia. CPK prezentuje projekt

2022-08-10, 14:46

Wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia. CPK prezentuje projekt
Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok.Foto: Zahnoi Alex/Shutterstock

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. Będzie on częścią kolejowego "igreka" Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały rok.

Jak informuje spółka CPK, rekomendowany przebieg linii został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści wielokryterialne, na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe.

- Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław - Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Razem z przygotowywaną do realizacji trasą Warszawa - Łódź połączy stolice Polski i Dolnego Śląska w atrakcyjnym czasie krótszym niż dwie godziny. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Najlepsze i najkrótsze rozwiązanie

Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do jednej godziny. Dziś jeździmy tą trasą około 3 godziny. Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tak zwana prędkość projektowa jest o 100 km/h większa - do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska.
Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania.

W ramach I tury konsultowane były cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium na podstawie między innymi spotkań z samorządowcami, mieszkańcami i przedsiębiorcami przeprowadzili analizę, dzieląc je na mniejsze odcinki. W efekcie powstały trzy warianty "hybrydowe", które składały się z wcześniejszych wariantów najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym.

- Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski który ostatecznie został wybrany jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław - Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów - mówi Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK do spraw inwestycji kolejowych.

67 spotkań i 35 tys. ankiet

Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet.

W kolejnym kroku wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jest to etap poprzedzający uzyskanie tak zwanej decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz - Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 roku.


Odcinek Kolei Dużych Prędkości z Wrocławia do Łodzi stanowi przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego w czerwcu tego roku spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski. Wszystkie składają się na połączenie KDP między Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu jest nazywana "igrekiem".

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. kilometrów nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej