Żegluga śródlądowa to idealne uzupełnienie transportu towarów. Europa to doskonale rozumie

2022-09-20, 12:39

Żegluga śródlądowa to idealne uzupełnienie transportu towarów. Europa to doskonale rozumie
Grupa Azoty planuje odtworzenie zdolność żeglugowych Odry.Foto: siekierski.photo/Shutterstock

Transport rzeczny to dla wielu europejskich krajów ważny element przewozu towarów. Belgijski śródlądowy kanał Alberta ma głębokość 3,4 metra, a rocznie przewozi się nim 40 mln ton ładunków. Z kolei według danych Federalnego Urzędu Statystycznego w 2021 roku niemieckimi rzekami dostarczono do portów około 195 milionów ton towarów.

Jak podaje portal Statista, żegluga śródlądowa odpowiada za 4,5 proc. całkowitej wielkości ruchu towarowego w Niemczech, chociaż transport rzeczny stracił na znaczeniu w ostatnich latach.

W październiku 2018 roku federalne stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (BDB) wezwało m.in. rząd niemiecki do opracowania środków inżynierii rzecznej wspierających żeglugę śródlądową w czasach zmian klimatycznych.

Najważniejsza droga wodna w Niemczech

Rzeka Ren jest najważniejszą drogą wodną w Niemczech - około 80 proc. przeładunku kontenerów w żegludze śródlądowej odbywa się na Renie lub jednym z jego dopływów. Do najważniejszych portów dla żeglugi śródlądowej należą Duisburg, Hamburg i Kolonia. Port w Duisburgu uważany jest nawet za największy port śródlądowy w Europie.

"Od stycznia do maja 2022 roku drogą wodną w Niemczech dotarło do celu łącznie około 82,4 mln ton towarów" - informuje portal Statista.

Z kolei najważniejszą drogą śródlądową Belgii jest liczący 129 km kanał Alberta, który łączy rzekę Mozę w Liege z uchodzącą do Morza Północnego Skaldą w Antwerpii. Ma zaledwie 3,4 m głębokości. Co roku przez kanał przepływa ok. 40 mln ton towarów, co odpowiada 2 mln kursów samochodów ciężarowych.

Zamiast 2,9 mln kursów samochodów ciężarowych

Przez wszystkie morskie szlaki śródlądowe Flandrii rocznie przewozi się 72 mln ton ładunków, kanałem Alberta transportuje się więc ponad połowę z nich.

"Transport rzeczny emituje od trzech do sześciu razy mniej CO2 niż transport lądowy" - czytamy na stronach zarządzającej drogami wodnymi we Flandrii agencji Vlaamse Waterweg.

Dodano, że drogami rzecznymi we Flandrii przewożone są towary, które inaczej można by przetransportować 2,9 mln kursów samochodów ciężarowych.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej