Chodnik staje się, z definicji, drogą dla pieszych. Ministerstwo Infrastruktury informuje o zmianach

2022-09-21, 11:54

Chodnik staje się, z definicji, drogą dla pieszych. Ministerstwo Infrastruktury informuje o zmianach
Kryj: narracja części samorządowców o tym, że środki trafiają tylko do sympatyków PiS, mija się z rzeczywistością. Foto: Norenko Andrey/Shutterstock

Chodniki i drogi dla pieszych staną się "drogami dla pieszych", wynika z rozporządzenia resortu infrastruktury, które wchodzi w życie w środę 21 września. Nowe przepisy nie zmieniają zasad zatrzymania lub postoju pojazdów. Nadal dopuszczalne jest poruszanie się hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Pojawia się także pojęcie "przejścia sugerowanego".

"Dotychczasowy chodnik staje się drogą dla pieszych, ale dla użytkowników tak naprawdę nic się nie zmienia. Dotychczas przepisy Prawa o ruchu drogowym używały zamiennie pojęć 'chodnik' i 'droga dla pieszych', przy czym np. dopuszczały zatrzymanie lub postój pojazdu tylko na chodniku" - informuje Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie.

Trzy części drogi dla pieszych

Zmiany wynikają z wejścia w życie rozporządzenia resortu infrastruktury z 24 czerwca tego roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które stanowi nowy system wymagań technicznych w drogownictwie.

Od środy (21 września) wprowadzony będzie podział drogi dla pieszych na trzy części. Pierwsza to chodnik - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.

Drugą częścią będzie pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów. Może być on przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów.

Część trzecia to pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, umieszczania urządzeń drogowych lub obiektów małej architektury, takich jak podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).

Dopuszcza się zatrzymanie lub postój

Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, nowe przepisy nie zmieniają zasad dopuszczających zatrzymanie lub postój pojazdu. Oznacza to, że w dalszym ciągu dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju, szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych, a pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

Dopuszczenie poruszania się hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego po drodze dla pieszych odnosi się wprost do drogi dla pieszych, a nie do poszczególnych jej części (np. chodnika). Tym samym kierujący tymi pojazdami może, w przypadkach określonych w Prawie o ruchu drogowym, korzystać z całej szerokości drogi dla pieszych.

Natomiast korzystanie z drogi dla pieszych (a więc całej jej szerokości) przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo (np. w trudnych warunkach atmosferycznych), gdy szerokość tej części drogi dla pieszych, która służy do ruchu pieszych (chodnika), wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.

Przejście sugerowane - czym się różni?

Od 21 września 2022 r. przechodzenie przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych jest dozwolone również na przejściu sugerowanym. Przejściem sugerowanym jest nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych.

Najważniejsza różnica z punktu widzenia użytkowników jest niezwykle istotna: na przejściu dla pieszych pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami, na przejściu sugerowanym takiego pierwszeństwa nie ma.

Przejście dla pieszych wyznaczają znaki pionowe (D-6 lub D-6b) i znaki poziome (P-10 - tzw. "zebra") lub tylko znaki pionowe (D-6 lub D-6b). Na przejściu sugerowanym nie stosuje się żadnych znaków drogowych.

Przejście przez drogę dla rowerów

Przy przekraczaniu drogi dla rowerów pieszych będą obowiązywały takie same zasady jak przy przekraczaniu jezdni. Oznacza to, że pieszy wchodzący na drogę dla rowerów albo przechodzący przez nią jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych. Przechodzenie przez drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m.

Dotychczas przepisy nie regulowały tych zasad ruchu, co było powodem wielu konfliktów pomiędzy pieszymi a kierującymi rowerami, hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego.

Warto podkreślić, że miejsce przekraczania drogi dla rowerów wyznaczone tylko za pomocą znaku poziomego P-10 (zebra) nie stanowi ani przejścia dla pieszych (niezbędne jest umieszczenie znaku pionowego D-6), ani przejścia sugerowanego, na którym nie stosuje się żadnych znaków drogowych.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej