Przygotowania do poszerzenia autostrady A2. Drogowcy stawiają na energię odnawialną

Energia do zasilania urządzeń infrastruktury na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Odcinek ten zostanie poszerzony o dodatkowy pas. Kwestia zasilania infrastruktury jest ważnym elementem przetargu na wykonawcę prac.

2022-09-30, 15:00

Przygotowania do poszerzenia autostrady A2. Drogowcy stawiają na energię odnawialną
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków w woj. mazowieckim dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.Foto: GDDKiA Warszawa/Twitter

Jak informuje GDDKiA, prace związane z przygotowaniami dokumentacji przetargowej są na ostatniej prostej. W przetargu na opracowanie dokumentacji związanej z poszerzeniem A2 znajdzie się zapis o zastosowaniu odnawialnych źródeł energii.

Efektywne sterowanie oświetleniem

Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum dwóch wariantów instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii. Przedstawią również szczegółową analizę ekonomiczną, pozwalającą na optymalny wybór instalacji zarówno pod względem rodzajowym, materiałowym, jak i lokalizacyjnym. Analiza będzie musiała uwzględniać koszty realizacji zadania, późniejszą eksploatację instalacji oraz jej utrzymanie.

Drogowcy oczekują, że firmy przystępujące do przetargu zaprojektują rozwiązania, które zapewnią jak największe pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną z odnawialnych źródeł. W dokumentacji projektowej muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji OZE oraz dokładnie określony ich układ.

Dokumentacja projektowa na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą obejmie również modernizację lub budowę nowego oświetlenia drogowego, wykorzystującego jako źródło światła lampy LED. Zastąpią one dotychczas stosowane oświetlenie sodowe i pojawią się na obszarze węzłów Łódź Północ, Łowicz, Skierniewice, Wiskitki, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, a także na MOP-ach i obwodach utrzymania autostrady.

REKLAMA

"W nowym oświetleniu wymagamy zastosowania rozwiązań technicznych, umożliwiających efektywne sterowanie oświetleniem drogowym, na przykład przy zmniejszonym natężeniu ruchu pojazdów i zmianie jasności otoczenia" - pisze GDDKiA.

Doświadczenie na przyszłość

Planowane poszerzenie 89 kilometrów autostrady A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ i Konotopa o dodatkowy pas ruchu to nie tylko poprawa przepustowości i bezpieczeństwa użytkowników drogi. To także działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i pozyskiwania jej w dużej mierze z odnawialnych źródeł energii.

Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady będzie można wprowadzać przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS/koz

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej