Drugie życie bramownic pozostałych po viaTOLL. Znajdą zastosowanie przy rozbudowie sieci 5G

Część bramownic pozostałych po wygaszonym systemie poboru opłat drogowych viaTOLL może być wykorzystana do budowy sieci 5G oraz powiązanych z nią punktów dostępu bezprzewodowego o bliskim zasięgu - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Zarządcą tej infrastruktury jest Krajowa Administracja Skarbowa.

2022-08-22, 08:03

Drugie życie bramownic pozostałych po viaTOLL. Znajdą zastosowanie przy rozbudowie sieci 5G
System viaTOLL ma ograniczyć, a następnie wyeliminować uciążliwość przejazdu samochodów przez bramki na autostradach.Foto: Hadrian/Shutterstock

Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury, z dotychczasowych kontaktów z parterami społecznymi - izbami gospodarczymi zrzeszającymi podmioty związane z budową infrastruktury telekomunikacyjnej oraz przedsiębiorcami komunikacji elektronicznej - wynika, że w ramach tej branży istnieje zainteresowanie ponownym wykorzystaniem przynajmniej części nieużytkowanych już bramownic poboru opłat drogowych viaTOLL.

"Istnieje możliwość wykorzystania tej infrastruktury do budowy sieci 5G oraz powiązanych z nią punktów dostępu bezprzewodowego o bliskim zasięgu - poinformowało biuro prasowe resortu.

Nowy standard telekomunikacyjny

Rozwijana obecnie sieć 5G (sieć telekomunikacyjna piątej generacji) to nowy standard telekomunikacyjny, który ma umożliwiać pięćdziesięcio-, a nawet stukrotne zwiększenie prędkości transmisji w porównaniu do sieci 4G. Technologia ta ma przyspieszyć m.in. rozwój internetu rzeczy, usług telemedycyny, autonomicznych pojazdów czy inteligentnych miast.

Resort infrastruktury przypomniał, że zarządcą infrastruktury przydrożnej - tj. konstrukcji bramownic, urządzeń na nich zamontowanych oraz związanych z nimi przyłączy - jest Krajowa Administracja Skarbowa, która jest odpowiedzialna za funkcjonowanie systemu poboru opłaty elektronicznej e-TOLL.

REKLAMA



Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości

Ministerstwo poinformowało też, że ponad 150 bramownic przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która będzie wykorzystywać je w ramach pełnienia funkcji zarządcy dróg krajowych.

"Ponadto Główny Inspektor Transportu Drogowego przeanalizował możliwość wykorzystania infrastruktury przydrożnej do montażu urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości.

Takie analizy przeprowadzono również w Wojewódzkich Inspektoratach Transportu Drogowego, gdzie stwierdzono możliwość wykorzystania bramownic do zdalnego odczytu danych z tachografów inteligentnych" - przekazał resort infrastruktury.

REKLAMA

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej