Kolej Plus. Pociągi powrócą na dwie trasy w województwie mazowieckim
PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przedstawiciele samorządu województwa podpisali umowę na rewitalizację tras Ostrów Mazowiecka - Małkinia i Sokołów Podlaski - Siedlce. Tym samym po latach nieobecności ruch pasażerski powróci do Sokołowa Podlaskiego oraz do Ostrowi Mazowieckiej. Rewitalizacja odbędzie się w ramach rządowego programu Kolej Plus.
2022-10-17, 14:22
Uroczyste podpisanie umów odbyło się na terenie stacji kolejowej w Ostrowi Mazowieckiej. Przez tę miejscowość co prawda przebiega linia kolejowa Ostrołęka - Siedlce, jednak na linii odbywa się jedynie ruch towarowy. Kursują głównie pociągi z węglem do elektrowni w Ostrołęce.
Muszą korzystać z komunikacji samochodowej
W mieście dawniej istniały stacje kolejowe Ostrów Mazowiecka i Ostrów Mazowiecka Miasto. Zostały jednak rozebrane przed 2010 rokiem i dziś nie ma po nich śladu. Ruch pasażerski został na tej trasie zawieszony w 1994 roku.
Mieszkańcy Ostrowi muszą korzystać z komunikacji samochodowej. Podróż do Warszawy trwa od półtorej do dwóch godzin w zależności od natężenia ruchu. Alternatywą jest dojazd do oddalonej o 15 km Małkini, z której regularnie kursują pociągi do stolicy.
Projekt "Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka - Małkinia" został złożony przez samorząd województwa mazowieckiego. Zgodnie z rekomendowanym do realizacji wariantem istniejący odcinek linii kolejowej nr 34 między Ostrowią Mazowiecką a Małkinią zostanie zmodernizowany i zelektryfikowany, a nowa łącznica pozwoli na zatrzymywanie się pociągów przy głównych peronach w Małkini. Trasa ma umożliwić podróż z prędkością 120 km/h. Szacowane koszty projektu to ponad 297 mln zł.
REKLAMA
Stacja ma trzy tory główne
Połączenie kolejowe ma także Sokołów Podlaski. Dziś - podobnie jak w przypadku Ostrowi Mazowieckiej - odbywa się tam jedynie ruch towarowy. Natomiast w budynku dawnego dworca kolejowego mieści się Biblioteka Miejska.
Linia numer 55, która łączy Sokołów z Siedlcami jest dziś niezelektryfikowana, a kolejarze mają do dyspozycji jeden tor. Odcinek z Sokołowa do Siedlec ma ok. 30 km długości. Sama stacja ma trzy tory główne, z których dwa znajdują się przy niskich, nieużywanych od lat peronach. Na stacji znajdują się również liczne bocznice, w tym do miejscowego punktu przeróbki metali, gdzie niegdyś złomowano wagony kolejowe.
Projekt zakłada rewitalizację linii kolejowej numer 55 w jej istniejącym przebiegu oraz elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Przewidywane koszty inwestycji to ponad 327 mln zł.
- Mamy 13 mld zł na rewitalizację linii w ramach programu Kolej Plus. Dzięki temu programowi na mapę kolejową powrócą takie miejscowości, jak Ostrów Mazowiecka czy Sokołów Podlaski. Łącznie w ramach tych dwóch projektów zostanie zrewitalizowanych około 50 km trasy kolejowej - powiedział w czasie uroczystości związanej z podpisaniem umów wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
REKLAMA
Część pieniędzy muszą wyłożyć samorządy
Ostateczne projekty w ramach programu Kolej Plus zostały ogłoszone wiosną tego roku. W sumie w całym kraju zostaną zrealizowane 34 inwestycje.
Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.
Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.
Program zakłada realizację inwestycji liniowych - modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak na przykład budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Część pieniędzy na inwestycje muszą wyłożyć samorządy, pozostałe pieniądze pochodzą z funduszu rządowego.
REKLAMA
PR24.pl, Aleksander Pszoniak/IAR, DoS
REKLAMA