Kluczowy naftociąg w USA zamknięty. Cena ropy w górę

2022-12-12, 10:05

Kluczowy naftociąg w USA zamknięty. Cena ropy w górę
Wpływanie na rynek ropy jest trudniejsze niż na rynek gazu, ponieważ ceny ropy są regulowane na posiedzeniach G7 oraz OPEC, czyli Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową.Foto: shutterstock/PHOTOCREO Michal Bednarek

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną w poniedziałek. Kluczowy ropociąg w Stanach Zjednoczonych pozostaje zamknięty, co wpływa na ograniczenie dostaw paliw. Inwestorzy analizują też najnowsze informacje dotyczące COVID-19 w Chinach.

Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na I kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 71,80 USD, wyżej o 1,10 proc., po spadku w ub. tygodniu o 11 proc. Brent na ICE w dostawach na II wyceniana jest po 76,69 USD za baryłkę, wyżej o 0,78 proc.

Nadal są zakłócenia w przepływach ropy naftowej w USA, gdzie w połowie ub. tygodnia doszło do zamknięcia rurociągu Keystone.

Po wycieku, w trakcie którego wypłynęło ok. 14 tys. baryłek ropy z tego naftociągu doszło do zakłóceń w dostawach ropy w całych Stanach Zjednoczonych.

TC Energy Corp. kontynuuje prace naprawcze Keystone, naftociągu, który łączy pola naftowe w Kanadzie z amerykańskimi rafineriami na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej.

Data ponownego uruchomienia tego ropociągu nie została jeszcze ustalona - wynika z niedzielnego komunikatu TC Energy.

Ropociąg Keystone może dziennie transportować ponad 600 tys. baryłek ropy.

Chiny odchodzą od blokad

Tymczasem inwestorzy analizują najnowsze doniesienia z Chin, gdzie władze coraz bardziej odchodzą od blokad i restrykcji związanych z walką z Covid-19.

Daje to na rynkach nadzieje na ożywienie popytu u tego największego na świecie importera ropy naftowej i wielu metali bazowych.

Firma konsultingowa FGE pisze jednak w rynkowej nocie, że nagłe znoszenie ograniczeń covidowych w Chinach może stanowić podczas tej zimy ryzyko spadku zapotrzebowania na ropę.

"Podczas gdy złagodzenie ograniczeń covidowych spowodowało początkowo wzrost mobilności mieszkańców Chin, to ożywienie to może nie być trwałe" - napisali w nocie analitycy FGE.

"Destrukcja popytu na paliwa może nastąpić, gdy liczba infekcji koronawirusa mocniej wzrośnie, a system opieki medycznej zostanie przeciążony" - dodali.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej