Na początku lutego wchodzi w życie embargo UE na rosyjską ropę. Polska jest w komfortowej sytuacji

Unijny zakaz importu rosyjskiego oleju napędowego, paliwa lotniczego i innych produktów naftowych wejdzie w życie 5 lutego. Wprowadzenie embarga na rosyjską ropę nie powinno mieć wpływu na ceny paliw w Polsce. Już 90 proc. surowca pochodzi z kierunków innych niż Rosja. Oznacza to, że na zmiany cen na krajowym rynku będą oddziaływały tendencje światowe oraz wysokość lokalnej marży rafineryjnej.

2023-02-01, 09:05

Na początku lutego wchodzi w życie embargo UE na rosyjską ropę. Polska jest w komfortowej sytuacji
Rosyjski budżet traci na sankcjach nałożonych na gospodarkę.Foto: Shutterstock/JuiceCo

Zbliżające się embargo UE na rosyjskie produkty rafinacji ropy naftowej już zaczęło zmieniać kierunek przepływu baryłek z olejem napędowym, ponieważ blok jest zaopatrywany w większą ilość oleju napędowego z Arabii Saudyjskiej i USA.

G-7 pracuje również nad limitami cenowymi na rosyjskie produkty naftowe, które mają wejść w życie tego samego dnia. Dokładne poziomy pułapów cenowych nie są pewne, ale sekretarz skarbu USA Janet Yellen powiedziała w zeszłym tygodniu, że pułapy cenowe na produkty naftowe Rosji są bardziej skomplikowane niż pułap cenowy, który został już nałożony na rosyjską ropę w grudniu.

Wspomniała o dwóch oddzielnych limitach cenowych na produkty naftowe z Rosji, z których jeden dotyczy produktów o wysokiej wartości, a drugi o niskiej wartości.

Dostawy utrzymane

W miarę jak odliczane są dni do wprowadzenia przez UE zakazu sprzedaży rosyjskich produktów rafinacji ropy naftowej, dane pokazują, że import oleju napędowego z Rosji przez UE nie zanotował dramatycznego spadku od początku wojny i Rosja jest nadal największym dostawcą oleju napędowego do bloku.

REKLAMA


Transport morski rosyjskiej ropy. Źródło: PAP Transport morski rosyjskiej ropy. Źródło: PAP

- W sumie Rosja pozostaje największym dostawcą oleju napędowego na poziomie 550 tys. baryłek dziennie. Jednak widać już tendencję spadkową, ponieważ niektórzy nabywcy ograniczają zakupy przed terminem sankcji - powiedział Anadolu Viktor Katona, główny analityk ropy naftowej w Kpler, firmie zajmującej się danymi i analizą towarów.

- Z miesiąca na miesiąc eksport spadł o ok. 170 tys. sztuk, choć trzeba przyznać, że w grudniu 2022 r. odnotowano najwyższy poziom importu z Rosji od początku 2020 r., ponieważ prawie wszyscy gromadzą zapasy przed wejściem sankcji - dodał.

Z danych Kpler wynika, że import oleju napędowego z Rosji do UE w grudniu wyniósł 719 456 baryłek dziennie, a w dniach 1-18 stycznia spadł do 542 114 baryłek dziennie.

Łącznie eksport oleju napędowego z Rosji do UE, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii szacowany jest na 615 873 w styczniu, według danych firmy śledzącej dane w czasie rzeczywistym, Vortexa.

REKLAMA


Produkcja ropy naftowej na świecie. Źródło: PAP Produkcja ropy naftowej na świecie. Źródło: PAP

- Całkowity europejski import oleju napędowego był znacznie wyższy w ciągu ostatnich czterech miesięcy niż zwykle, o około 400 000 baryłek dziennie, w porównaniu do okresów październik-styczeń w poprzednich dwóch latach. Dla porównania, w ciągu ostatnich czterech miesięcy średnio 600 000 baryłek dziennie oleju napędowego pochodzi z Rosji - powiedział Anadolu David Wech, główny ekonomista Vortexa.

- Dlatego można powiedzieć, że w ciągu ostatnich czterech miesięcy Europa zaopatrzyła się już w zapasowe baryłki w tempie dwóch trzecich typowych potrzeb - dodał.

Polska ma inne kierunki dostaw

- Wraz z wygaśnięciem kontraktu terminowego na dostawy ropy z Rosji, po raz pierwszy w historii ok. 90 proc. surowca w naszych rafineriach pochodzi z kierunków alternatywnych - poinformował w środę prezes Orlenu Daniel Obajtek.

"Jeszcze w 2015 r. niemal cała ropa w Grupie Orlen pochodziła z Rosji. Wraz z wygaśnięciem kontraktu terminowego, po raz pierwszy w historii ok. 90 proc. surowca w naszych rafineriach pochodzi z kierunków alternatywnych. To budowane przez nas realne bezpieczeństwo i niezależność" - napisał na Twitterze Obajtek.

REKLAMA


Import ropy naftowej do Polski. Źródło: PAP Import ropy naftowej do Polski. Źródło: PAP

Ponieważ kraje europejskie, które importują około 2,5 mln baryłek oleju napędowego dziennie, muszą wypełnić lukę po dostawach z Rosji, USA i kraje Bliskiego Wschodu wyłaniają się jako potencjalne duże dostawy.

Z danych Vortexa wynika, że Arabia Saudyjska jest na drugim miejscu pod względem eksportu diesla do krajów europejskich z 267 tys. baryłek dziennie do stycznia.

Saudyjski eksport oleju napędowego do krajów europejskich był na poziomie 88.540 baryłek dziennie w marcu 2022 roku i wykazywał stały wzrost po rozpoczęciu wojny w lutym ubiegłego roku.

Dostawy oleju napędowego z USA do krajów europejskich wyniosły 156.727 baryłek dziennie do stycznia, prawie trzykrotnie zwiększając poziom 54.438 baryłek dziennie w marcu 2022 roku. Dostawy oleju napędowego z USA do krajów europejskich odnotowały najwyższy poziom od ponad dwóch lat.

REKLAMA


Bandery tankowców z rosyjską ropą. Źródło: PAP Bandery tankowców z rosyjską ropą. Źródło: PAP
Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/aa.com.tr/ mib


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej