Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Infrastruktura jest systematycznie rozbudowywana

Oddanie do użytku rurociągu Boronów-Trzebinia jest elementem rozbudowy krytycznej infrastruktury służącej do transportu i magazynowania paliw na terenie Polski. Przesył ropy naftowej umożliwiają trzy zasadnicze odcinki rurociągów.

2023-02-01, 11:00

Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Infrastruktura jest systematycznie rozbudowywana
W ostatnich latach zrealizowanych zostało wiele ważnych inwestycji magazynowych - w szczególności przez PERN, dlatego obecne zapasy paliw dają nam duże poczucie bezpieczeństwa. Foto: PERN

Kluczowym rurociągiem łączącym Polskę ze wschodnimi dostawcami surowca był dotychczas rurociąg Przyjaźń.

Odcinek Wschodni rurociągu "Przyjaźń" łączy Bazę Zbiornikową w Adamowie, zlokalizowaną przy granicy z Białorusią, z Bazą Surowcową w Miszewku Strzałkowskim k. Płocka. Odcinek ten osiąga przepustowość 50 mln ton ropy naftowej rocznie.

Odcinek Zachodni rurociągu "Przyjaźń" łączy Bazę Surowcową w Miszewku Strzałkowskim z parkiem zbiornikowym MVL zlokalizowanym w Schwedt. Tą częścią magistrali płynie surowiec dla dwóch niemieckich rafinerii: PCK Raffinerie GmbH Schwedt oraz TOTAL RaffinerieMitteldeutschland GmbH w Spergau.Odcinek Zachodni rurociągu "Przyjaźń" osiąga wydajność 27 mln ton ropy naftowej rocznie.


Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Źródło: PAP Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Źródło: PAP

Rurociąg Pomorski łączy Bazą Manipulacyjną w Gdańsku z Bazą Surowcową w Miszewku Strzałkowskim. Dzięki tej trasie PERN zabezpiecza transport surowca z kierunku północnego tj. z dostaw morskich przez Port w Gdańsku (Naftoport). Odcinek Pomorski pozwala dywersyfikować zarówno źródło dostaw (alternatywa/uzupełnienie dla dostaw lądowych) jak i gatunki rop sprawdzanych do przerobu w rafinerii.

REKLAMA

Rurociągiem Pomorskim można transportować surowiec w dwóch kierunkach. Na trasie Gdańsk-Płock jego przepustowość wynosi ok. 30 mln ton ropy naftowej rocznie, zaś w przeciwnym kierunku rurociąg osiąga wydajność ok. 27 mln ton na rok.

Magazyny ropy

Magazyny są rozsiane po całym kraju, tak aby zapewnić elastyczność dostaw surowca w każdym regionie Polski.  

Przykładowo, PERN posiada 4 bazy przeznaczone do magazynowania ropy naftowej, o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m3. Największa z nich zlokalizowana jest w Miszewku Strzałkowskim. Pozostałe to: Baza Adamowo przy granicy z Białorusią oraz 2 bazy w Gdańsku, w pobliżu Naftoportu.

Jesienią 2023 roku do eksploatacji trafi także 8 nowych zbiorników na paliwa o łącznej pojemności 256 tys. mᶟ. PERN planuje wybudować nowe magazyny m.in. w bazie paliw nr 21 w Dębogórzu, która już teraz pełni funkcję kluczowego ogniwa systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Dodatkowo w Dębogórzu powstaną jeszcze trzy kolejne zbiorniki o pojemności 50 tys. mᶟ każdy, przeznaczone do przechowywania produktów naftowych, które ułatwią obsługę Klientów zainteresowanych importem paliw.

REKLAMA

Terminal Naftowy w Gdańsku

Obecnie w związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski sercem naszego kraju stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców. To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji.

Naftoport ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju umożliwiając optymalizację dostaw różnych gatunków ropy naftowej. Wykonuje on przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w Porcie Gdańsk.

Naftoport jest także jednym z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku. W związku z dywersyfikacją dostaw ropy naftowej poprzez tankowce, w tym różnych gatunków tego surowca, pojawiła się konieczność rozbudowania jego przepustowości.

Istnieją plany, aby w Naftoporcie powstało kolejne stanowisko do przyjmowania tankowców z ropą naftową Roczne możliwości przeładunkowe Naftoportu wynoszą obecnie 36 mln ton ropy i 4 mln ton produktów naftowych.

REKLAMA

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/PERN/mib


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej