Q-Doręczenia - elektroniczny list polecony. Poczta Polska uruchomiła nową usługę
Poczta Polska uruchomiła Q-Doręczenia, nową usługę w ramach rejestrowanych doręczeń elektronicznych. Mogą z niej korzystać podmioty niepubliczne, czyli np. firmy, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, adwokaci oraz osoby fizyczne. Nową usługę w panelu usług dodatkowych mogą aktywować posiadacze adresu do doręczeń elektronicznych.
2023-02-04, 12:41
Jak poinformowała Poczta Polska można już korzystać z nowej usługi funkcjonującej w ramach e-Doręczeń - Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego.
"Dzięki Q-Doręczeniom można za pomocą swojego Adresu Doręczeń Elektronicznych korespondować również m.in. z osobami fizycznymi i firmami" - podkreślono w komunikacie.
Zwrócono uwagę, że dotychczas z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego można było korzystać wyłącznie w komunikacji z podmiotami publicznymi - organami władzy publicznej, w tym administracji samorządowej.
Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego, działa od 5 października 2021 r.
REKLAMA
Lista dostawców usług zaufania
Usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, to tzw. usługi zaufania, w których obowiązują restrykcyjne normy i przepisy europejskie. Są one wykorzystywane w innych krajach Unii Europejskiej, np. w Danii, Estonii, Czechach, Francji, we Włoszech czy w Hiszpanii.
"Wysyłka pomiędzy nadawcą i odbiorcą jest realizowana przez system teleinformatyczny zaufanego dostawcy, który po przejściu zewnętrznego audytu przez firmę akredytowaną w ramach Unii Europejskiej, po pozytywnym wyniku, może ubiegać się o wpis na tzw. listę dostawców usług zaufania" - wyjaśniono.
System - jak podkreślono - zapewnia bezpieczeństwo przesyłki i jej integralność, "dowody potwierdzające poszczególne zdarzenia, które są opatrzone kwalifikowanym znacznikiem czasu i zabezpieczone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną dostawcy".
Baza adresów daje gwarancję
Założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych możliwe jest po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można to zrobić poprzez stronę internetową gov.pl.
REKLAMA
"Nadawanie ADE przez ministra oraz zarządzana przez niego baza adresów elektronicznych daje gwarancję, że wiemy dokładnie z kim prowadzimy korespondencję, nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę" - wskazano.
Dodano, że użytkownik chcąc skorzystać z usługi musi zalogować się np. profilem zaufanym.
Jeżeli natomiast podmiot prowadzi działalność gospodarczą, może skorzystać z opcji "Podpisz umowę" i przekazać swoje dane kontaktowe w celu zawarcia umowy, a co za tym idzie płacić za nadane przesyłki raz w miesiącu, po otrzymaniu faktury.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA
REKLAMA