Najdłuższy most kolejowy w Polsce idzie do remontu. Właśnie rozpoczęły się prace

2023-03-31, 15:10

Najdłuższy most kolejowy w Polsce idzie do remontu. Właśnie rozpoczęły się prace
Most w Grudziądzu im. B.Malinowskiego. Foto: GDDKiA Grudziądź/twitter

Rozpoczął się remont mostu kolejowo-drogowego w Grudziądzu. Planowana jest także budowa nowych przystanków na terenie miasta z Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025.

Kolejowo-drogowy most im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu, to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. Tworzy go aż 11 przęseł na prawie 1100 metrów długości obiektu.

Wykonawca rozpoczął prace remontowe na moście od demontażu elementów nawierzchni toru oraz chodnika. W dalszej kolejności wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa (szyny, podkłady i mostownice).

Renowacja mostu na następne dekady

Konstrukcja stalowa zostanie zabezpieczona nową powłoką antykorozyjną, a uszkodzone elementy zostaną wymienione lub naprawione.

Efektem prac będzie zachowanie dobrych parametrów mostu oraz sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów w kierunku Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy, które pojadą po nim szybciej – do 80 kilometrów na godzinę. Dziś maksymalna prędkość, to 50 kilometrów na godzinę. Poprawi się także estetyka mostu.

Remont wymusi zmiany na kolei

Zakres prac na moście wymaga zmian w kursowaniu pociągów. Na odcinku Grudziądz – Dragacz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa. Pociąg TLK "Flisak" relacji Katowice – Grudziądz – Gdynia Główna – Katowice, jeździ zmienioną trasą przez Iławę.

Do stacji Grudziądz podróżni zostaną dowiezieni zastępczą komunikacją autobusową. Zakończenie pierwszego etapu prac planowane jest w grudniu tego roku. Koszt remontu, to ponad 40 milionów złotych.

Ostatnie prace będą w roku 2024

W 2024 roku planowane jest wykonanie drugiego etapu robót, w tym poszerzenie chodnika do ciągu pieszo-rowerowego oraz kontynuacja prac naprawczych i zabezpieczenia antykorozyjnego stalowej konstrukcji przęseł. PLK SA w poprzednich latach wyremontowały podpory mostu. Za 21 milionów złotych między innymi wzmocniono fundamenty, zabezpieczono konstrukcję powłoką antykorozyjną oraz dokonano konserwacji łożysk.

Nowe perony i przystanki

W Grudziądzu planowane jest rozpoczęcie budowy trzech nowych przystanków ze środków Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025.

Przystanek Grudziądz Rządz ułatwi podróże w kierunku Torunia, a przystanek Grudziądz Centrum  zwiększy dostęp do kolei na trasie do Bydgoszczy. Kolejny przystanek tym razem Grudziądz Tuszewo zostanie zbudowany przy przejeździe kolejowo-drogowym w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego i zakładów pracy. Zwiększy możliwości podróży w kierunku Kwidzyna, Malborka oraz Trójmiasta.

Z nowych, wysokich peronów podróżni będą wygodnie wsiadać do pociągów. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przygotowane zostaną wygodne dojścia oraz antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi.

Zamontowane będą wiaty, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy oraz czytelne oznakowanie.

Zaplanowano jaśniejsze oświetlenie, a dla podróżnych dojeżdżających rowerami stojaki. Koszt nowych przystanków to prawie 9 milionów złotych.

Program modernizacji infrastruktury kolejowej

Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego obejmuje także modernizację przystanków Grzybno i Bydgoszcz Zachód, budowę nowych przystanków Trzeciewnica i Tuchola Rudzki.

Most oraz przebudowę przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki.

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej