Krajowe porty notują rekordowe wyniki. Wojna na Ukrainie spowodowała logistyczną rewolucję
Agresja na Ukrainę zachwiała międzynarodowymi łańcuchami dostaw, węgiel z kolejowych trafił na morskie szlaki. Dzięki temu porty morskie notują rekordowe przeładunki.
2023-04-26, 10:32
Pandemia i napaść Rosji na Ukrainę wprowadziły logistyczną rewolucję. Powstały nowe szlaki handlowe, zmiany w łańcuchach dostaw i strukturze importu. Wymagało to inwestycji w portach morskich.
O nich i o kondycji polskich portów morskich rozmawiali uczestnicy panelu "Porty morskie", który odbył się podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Rekordowe 18 mln ton węgla
- Weszliśmy na 13. miejsce w Europie od względem wielkości przeładunku. W 2016 r. byliśmy jeszcze w trzeciej trzydziestce. W tym roku planujemy 80-84 mln ton przeładunku. To oznacza, że przed nami są już tylko najwięksi - wyliczał Adam Kłos, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
W polskich portach morskich w ubiegłym roku przeładowano rekordowe 18 mln ton węgla. Rekord wymagał inwestycji. W gdańskim porcie stworzono infrastrukturę kolejową, za kilkadziesiąt milionów złotych powstały nowe place składowe dla węgla. Pogłębiono także tor wodny.
REKLAMA
- Opanowaliśmy dostawy i transport węgla energetycznego. Teraz przed nami wyzwanie związane z eksportem zboża - podkreślał Adam Kłos.
40 mln ton zboża z jednego sezonu
Według eksperta w gospodarce morskiej muszą pracować wizjonerzy, ale twardo stąpający po ziemi.
- Przykładowo, przed wojną około 70 proc. eksportu Ukrainy odbywało się przez porty na morzach Azowskim i Czarnym. Ten rok będzie wyzwaniem logistycznym związanym z upłynnieniem ładunków. Przypominam, że Ukraina eksportuje 40 mln ton zboża z jednego sezonu - powiedział dyrektor Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA
REKLAMA