Gróbarczyk: Niemcy obawiają się konkurencji ze strony nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu

2023-07-14, 12:08

Gróbarczyk: Niemcy obawiają się konkurencji ze strony nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu
Port Świnoujście. Po pogłębieniu toru wodnego, rozbudowie terminala kontenerowego i falochronu, będzie poważnym rywalem dla innych bałtyckich portów.Foto: Marek Gróbarczyk/twitter

Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, oświadczył, że blokowanie przez Niemcy budowy terminala kontenerowego Świnoujście - Szczecin to działanie polityczne.

Polskie władze planują budowę terminala, który mógłby przyjmować największe kontenerowce pływające po morzach i oceanach. W ramach inwestycji ma też powstać nowy tor podejściowy dla statków do Świnoujścia. Przeciwko budowie portu protestują niemieccy ekolodzy. Minister Gróbarczyk - gość TVP Info - powiedział, że protest jest inspirowany politycznie.

- Ich terminal gazowy, który powstał parędziesiąt kilometrów dalej, został wybudowany bez żadnych pozwoleń środowiskowych, bez uzgodnień transgranicznych, na podstawie ustawy specjalnej, za nic miano wszelkiego rodzaju obostrzenia środowiskowe. Natomiast tutaj mamy ogromny negatywny na środowisko - jest to politycznie wykorzystywane i jedynie ma na celu zablokowanie naszej konkurencyjności - powiedział pełnomocnik rządu.

Nowy terminal zmieni dominację Hamburga?

Marek Gróbarczyk wyjaśniał, że nowy terminal Świnoujście - Szczecin da nowe możliwości przepływu towarów z południa Europy. Przypomniał, że przed wielu laty w planach UE zakładano, że dla naszego regionu portem obsługującym handel z Azją, Afryką lub USA, będzie Hamburg, skąd kontenery miały potem płynąć na Bałtyk. Tymczasem już teraz terminal kontenerowy w Gdyni jest największy na Bałtyku.

- Pojawienie się tego portu w Świnoujściu, myślę, że będzie niezwykłą konkurencją dla pozostałych portów europejskich i ogromną szansą dla nas na rozwój wykorzystanie tej luki, bo wszystkie towary, które z południa Europy są transportowane, jadą do Hamburga - tłumaczył Marek Gróbarczyk.

A rosnący polski eksport i zwiększone obroty handlowe z Polską innymi krajami pokazały że robienie z Hamburga hub-u transportowego dla naszego kraju jest dla nas mało opłacalne.

Dlatego pilnie potrzebna jest rozbudowa terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz nowego toru żeglugowego. A ten idąc na północy-wschód omija akwen, który Polska uważa za własny, co od lat kwestionuje Berlin. Nowy szlak wodny jest ze strony polskiej kompromisem w tej sprawie. 

To bardzo zyskowny handel

Marek Gróbarczyk dodał, że po ukończeniu inwestycja będzie niezwykle dochodowa.

- Porty, ale głównie terminale kontenerowe, rocznie z tytułu podatku przynoszą blisko 30 miliardów złotych. Szacujemy, że ten terminal tylko i wyłącznie z podatku będzie przynosił około 9 - 10 miliardów złotych. Do tego trzeba dołożyć cały obszar rozwoju terenów portowych, osadzania się nowych firm - gospodarczo jest to niezwykle istotne - podsumował Marek Gróbarczyk.

Terminal głębokowodny w Świnoujściu ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku.


Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/ #Banach/i wz/w Siekaj/SW


Polecane

Wróć do strony głównej