Port w Świnoujściu będzie dostępny dla największych statków. Inwestycja ma szansę zwrócić się w ciągu roku

Nowy tor podejściowy zapewni możliwość dotarcia do portu w Świnoujściu największym statkom, które mogą wchodzić na Bałtyk - poinformował dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz. Inwestycja związana jest z budową terminalu kontenerowego.

2023-03-24, 08:55

Port w Świnoujściu będzie dostępny dla największych statków. Inwestycja ma szansę zwrócić się w ciągu roku
Tor podejściowy jest konieczny do zapewnienia dostępu do nowego zewnętrznego portu uniwersalnego, który m.in. docelowo ma obsługiwać największe kontenerowce, jakie mogą wchodzić na Bałtyk.Foto: YoutTube: c5studio

- Jesteśmy na zaawansowanym etapie koncepcyjnym. Rozpatrzyliśmy trzy warianty podejścia. Wybraliśmy wariant toru wschodniego, ponieważ w całości przebiega po naszych wodach i najmniej ingeruje w środowisko - powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

Przypomniał, że planowana budowa toru podejściowego do portu w Świnoujściu jest związana z rozbudową portu zewnętrznego w Świnoujściu, w tym z przetargiem, który trwa w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a ma wyłonić operatora na terminal kontenerowy w nowym świnoujskim porcie zewnętrznym.

Obszar uznawany przez Niemcy za sporny

Tor podejściowy jest konieczny do zapewnienia dostępu do nowego zewnętrznego portu uniwersalnego, który m.in. docelowo ma obsługiwać największe kontenerowce, jakie mogą wchodzić na Bałtyk - o długości 400 m, szerokości ponad 60 m i zanurzeniu do 15 m.

- W związku z tym jest potrzeba wybudowania infrastruktury dostępowej do terminalu: falochronu i nowego toru podejściowego, który zapewniłby dostęp dla dużych statków. W praktyce oznacza to, że będziemy musieli wybudować tor wodny o głębokości minimum 17 m i szerokości ok. 500 m - zaznaczył Wojciech Zdanowicz.

REKLAMA


Dodał, że aby możliwe były dalsze działania w tym zakresie, konieczne jest przyjęcie przez rząd programu wieloletniego na lata 2023-2029. Oprócz budowy toru podejściowego obejmuje on także budowę falochronu dla nowego portu.

Dyrektor Urzędu Morskiego wyjaśnił, że obecny tor podejściowy do Świnoujścia, biegnący od strony zachodniej, zapewnia parametry głębokości 14,5 m i szerokości 220-240 m, natomiast częściowo przebiega przez tzw. obszar uznawany przez Niemcy za sporny. Choć według naszych przepisów prawa oraz umów międzynarodowych jest to jednoznacznie polskie morze terytorialne, przez stronę niemiecką obszar uznawany jest za niemiecką wyłączną strefę ekonomiczną. Każda modernizacja toru, obejmująca zmianę jego parametrów, mogłaby więc wiązać się z ewentualną koniecznością uzyskania zgody naszych zachodnich sąsiadów.

Środki unijne z programu FEnIKS

- Doszliśmy do wniosku, że aby w sposób niezależny można było podjąć decyzję i wykonać inwestycję w odpowiednim czasie, powinna ona przebiegać tylko po wodach polskich - po polskim morzu terytorialnym i polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej - tłumaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Planowana inwestycja - tor podejściowy wschodni - przebiega w korytarzu wyznaczonym dla tras żeglugowych. Parametry zostaną dostosowane do potrzeb terminalu kontenerowego.

REKLAMA

Na cały program wieloletni przeznaczone ma być ponad 10 mld zł, z czego blisko 8 mld zł to koszt budowy toru podejściowego. Na budowę toru planowane jest pozyskanie środków unijnych z programu FEnIKS.

- Kwoty wydają się ogromne, ale można przywołać tu choćby terminal Baltic Hub. Jak wspomina zarząd gdańskiego portu, kwoty, które rocznie wpływają do budżetu państwa z tytułu podatku VAT i akcyzy, to właśnie około 10 mld zł. Nie zaryzykuję stwierdzenia, że inwestycja zwróci się w rok, ale może tak się stać w ciągu kilku lat - zastrzegł dyrektor Urzędu Morskiego.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej