Rośnie liczba rejestrowanych w Polsce samochodów. "12 proc. więcej niż rok temu"

W pierwszej połowie 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 238 tys. nowych samochodów osobowych. To o ponad 12 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku - wynika z poniedziałkowego raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

2023-08-07, 12:00

Rośnie liczba rejestrowanych w Polsce samochodów. "12 proc. więcej niż rok temu"
Dobrze sprzedają się samochody z segmentu premium+.Foto: shutterstock/Harbucks

Jak podano w opracowaniu PZPM i KPMG, w okresie od stycznia do czerwca 2023 roku w Polsce zarejestrowano 238,7 tys. nowych aut osobowych - o 12,4 proc. więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku.

Wzrost we wszystkich segmentach


"W pierwszym półroczu 2023 roku klienci instytucjonalni zarejestrowali ponad 172 tys. pojazdów osobowych - o 15,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Natomiast klienci indywidualni w omawianym okresie zarejestrowali 66 tys. nowych pojazdów - co przełożyło się na wzrost o 4,7 proc. r/r" - dodano w raporcie.

Wskazano, że w pierwszym półroczu 2023 roku zwiększyła się również liczba rejestracji nowych samochodów marek premium+ (58,1 tys.), co przełożyło się na wzrost o 18,7 proc. r/r. Dominujący segment klientów instytucjonalnych nabył o 15,1 proc. więcej samochodów marek premium+ (47,6 tys.), natomiast o ponad 1/3 wzrosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych (10,4 tys., wzrost o 38,8 proc.).

Udane półrocze


- Pierwsze półrocze 2023 roku możemy zaliczyć do udanych. Jak pokazują wyniki rejestracji, wzrosty wynosiły ponad 12 proc. i - co szczególnie istotne - prawie 16 proc. wolumenu stanowiły zakupy przez klientów instytucjonalnych. Pokazuje to, że nastroje przedsiębiorców są dobre, a gospodarka - mimo wszystkich problemów - ma się nieźle - ocenił prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

W publikacji wskazano, że w okresie od stycznia do czerwca 2023 roku Polacy zarejestrowali 102 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi - o 24 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.

Z raportu wynika ponadto, że przez sześć miesięcy 2023 roku wyprodukowano w Polsce 305,8 tys. pojazdów samochodowych. To o blisko 43 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii - największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+63 proc. r/r), najmniejszy natomiast w segmencie autobusów (+11,1 proc. r/r).

Zwozimy do Polski starsze samochody

Rośnie ryzyko wzrostu liczby oszustw na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Do Polski zwozimy samochody w coraz gorszym stanie, co niepokoi ekspertów - pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu".

"Puls Biznesu", powołując się na dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar (IBRM Samar), wskazał, że w lipcu do Polski sprowadzonych zostało prawie 67,5 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 7,5 proc. więcej niż w roku poprzednim.

"Lipcowy wzrost jest jednak tylko na pozór wysoki. Wynika z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Przypomnijmy, że w lipcu 2022 r. import wyniósł niespełna 63 tys. aut i był najniższy od momentu przystąpienia Polski do UE " - powiedział gazecie prezes IBRM Samar Wojciech Drzewiecki.

REKLAMA

"W lipcu tego roku sprowadziliśmy z zagranicy zaledwie 452 auta więcej niż w czerwcu, był to trzeci miesiąc z rzędu z bardzo zbliżonymi wynikami. Warto przypomnieć, że wyniki lipcowe w latach 2015-20 były średnio o 20 tys. sztuk wyższe" - pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu". Do tej pory do Polski przyjechało prawie 452,9 tys. z czego 414,1 tys. stanowią samochody osobowe.

Gazeta wskazała, że średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93).

Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce według popularności zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault.

Dyrektor generalna Auries Holdings, operatora międzynarodowej sieci AAA Auto Karolina Topolova powiedziała "Pulsowi Biznesu", że w wielu przypadkach samochody starsze niż 10 lat są przedmiotem różnego rodzaju oszustw. Do najczęstszych należą: cofanie liczników, fałszowanie roku produkcji czy ukrywanie uszkodzeń powstałych w wyniku poważnych wypadków drogowych.

REKLAMA

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej